Studievalg og videregående studie

Hej

21. maj 2015 af zartorium (Slettet)

Jeg ville hører ad, om nogen kender sandsynligheden om at komme ind på læge studiet med et snit på 9,5 i kvote 1? jeg vil helst ungå kvote 2 da både århus og odense har de her 2 prøver, som er hit or miss. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2015 af OnceUponATime

Her i år?

Meget lav. Adgangskvotienten skal falde, før man kan komme ind på med et snit på 10,3 (hvis du tæller bonus med for tidlig studiestart).

Og jeg tror faktisk ikke at gennemsnittet vil falde, men stige. Prøv at forestille dig, at alene fra min klasse er der 7 der søger ind i år. 3 er kommet videre fra MCQ i kvote 2. De har næsten allesammen sindssygt høje snit på over 11 med bonus. Og de fleste har Århus og Odense som 1. prioritet, fordi disse universiteter er ved at blive meget populære.

Og at tænke på, at der er elever fra andre klasser der også søger medicin, og elever fra andre gymnasier i byen der søger ind, og elever fra resten af DK's gymnasier og VUC'er osv... Jeg tror gennemsnittet vil stige gevaldigt i år, og forventer heller ikke et fald næste år...

Men det er min teori.. Hvem ved...


Svar #2
21. maj 2015 af zartorium (Slettet)

god teori :) så må jeg satse på kvote 2 prøverne ;( og hvis det ikke går må jeg se på noget andet. Det er bare så træls at man ikke kan lave det man vil...

Har øverigt kigget på cognitive science hvilket er en hjerne udd. ser dog interresant ud. vil lige prøve og hører ad, om der nogen der har erfaring om det. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. maj 2015 af OnceUponATime

#2 Ja man må jo satse på kvote 2... det kan jo være, at der er en chance ;) Men det skal alligevel ikke afholde dig fra at søge kvote 1. For i sidste ende, så ved man jo aldrig. Jeg mindes, at gennemsnittet for medicin faldt for København i år 2011, hvor standby gik fra 10,6 i 2010 til 10.1 i 2012. Så det er jo et stort fald på 0.5.

Men det skyldtes også et eller andet med at adgangskravene blev ændret til ansøgerne i 2009. Så de der blev studenter i 2009 måtte tage nogen ekstra fag for at få adgang til medicin studiet og kunne således ikke søge ind i 2009. Derfor steg adgangskvotienten i 2010 gevaldigt sammenlignet med 2009, idet der var dobbelt så mange ansøgere nærmest...

Men.... Det jeg prøver på at sige er, at dette ikke skal afholde dig, fra at søge kvote 1 :)


Svar #4
21. maj 2015 af zartorium (Slettet)

tak for info OUAT jeg prøver lige lave et andet post med cognitive science... 

Jeg har også søgt ind på kvote 1 det her år og vil søge ind på kvote 2, hvis det ikke virker første gang. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. maj 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

et lyspunkt, Hvis man gerne vil studere i Aalborg (og hvem vil ikke det??), så fordobles antallet af pladser allerede fra i år, http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Nordjylland/2015/05/07/151817.htm

Nu vokser træerne jo nok ind i skyerne, for AAU har vidst haft det næsthøjest snit siden de begyndet at udbyde medicin for fem år siden. Men I kan da håbe på at snittet i Aalborg ikke stiger denne gang.

Ud fra kvotienterne at dømme må det da være KU og AAU som er de mest populære... Omvendt, så er der ca. 1000 som ikke krydser af ved AAU på ansøgningsskemaet...  https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/medicin

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. maj 2015 af OnceUponATime

#5 Det var da en dejlig nyhed. Men ja selvfølgelig er KU meget populært idet universitetet ligger i hovedstaden hvor der er mange indbyggere, men Aalborg uni er jo ikke særlig populær.. Det høje adgangssnit skyldes at de kun accepterer 60 (hvis jeg husker korrekt) studerende på medicin. I Odense accepterer de 300, hvoraf halvdelen gennem kvote 2.

Det er derfor man kan se en universitets popularitet ud fra antallet af ansøgninger frem for adgangskvotienten.. Det er i hvertfald sådan jeg ser på det :) 

Desuden er de fra min klasse kun interesseret i Århus uni og Odense uni, og ingen har valgt de andre som 1. prioritet. Jeg har selv boet i Odense og det er en fantastisk by! Århus er også en rigtig god by. København er lidt for stort for mange.. Men universiteternes popularitet ændrer sig jo også nu, hvor der er kommet den der studiereform eller hvad den nu hedder :P

Desuden er det så lækkert med SDU, at alle fakulteter er samlet et sted, så du kan møde studerende fra andre fakulteter. Det er virkelig fedt ! :D


Skriv et svar til: Hej

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.