Studievejledning

Noter vs. udenadslære

21. maj 2015 af Arccossintan (Slettet)

Hej

Jeg har aldrig rigtig lært at skrive gode notater, og jeg oplever, at når jeg skriver notater, så mister jeg fuldstændig overblikket over, hvad jeg har gang i at læse, men jeg oplever derimod, at når jeg bare læser et stof, og de efterfølgende timer og dage repeterer det i hovedet, så sidder det sgu fast, og så forstår jeg det til fulde og er også i stand til at videreformidle stoffet. Jeg synes derfor, at det at skrive notater, for mit eget vedkommende, er komplet spild af tid og snarere giver anledning til forvirring fremfor indlæring. Jeg er nu ved at afslutte 1.G og den beskrevne teknik fungerer tilsyneladende helt fint for mig, og jeg kan faktisk huske alt, hvad jeg har lært i løbet af året. Jeg er nu interesseret i at vide, om der er andre der studerer på denne måde, eller om nogen mener at det at skrive notater er en nødvendighed? Hvad mener I om denne studieteknik; har nogen erfaring med, om det overhovedet er muligt at huske alt, hvad man har lært i en periode på 3 år, når man skal til eksamen i 3.G? Skulle det ske, at man har glemt nogle detaljer til en eksamen, så får man jo udleveret bøger, hvori disse står - og netop dette, mener jeg, bekræfter min opfattelse af, at det at skrive notater er spild af tid, da det man lærer allerede er trykt i en bog.

Mvh. Emil


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2015 af peter lind

Det er også min erfaring. Det er helt sikkert at man ikke kan huske alt. Derfor synes jeg at et gode ved eksamen er at man for samlet en oversigt over stoffet


Svar #2
21. maj 2015 af Arccossintan (Slettet)

Ja! Skolerne sørger vel altid for at stille bøger til rådighed ved både skriftlige og mundtlige eksamener ikke?


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. maj 2015 af SuneChr

En god og personlig brugbar notatteknik er noget, man selv oparbejder, jo længere frem i studiet man kommer. I begyndelsen synes man, at  a l t  er lige vigtigt og  s k a l   nedskrives. Udenadslære er nødvendig i visse tilfælde og studier. Læser man teologi, er det et must at kunne Fadervor og Trosbekendelsen, og ...
Jeg vil dog anbefale ikke helt at afskaffe notatskrivning. Det viser sig for både unge og gamle, at vi tror, vi husker ting og sager og bevarer, i erindringen, det store overblik. Tre år tilbage i tiden er lang tid for selv den bedste hukommelse, og gode, kortfattede koncentrerede stikord og overskrifter er guld værd, når man, i den fjerne fremtid, når afslutningen af 3.g og skal samle hele sin opsparede åndelige og mentale lærdom sammen.    


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. maj 2015 af DogeWOW (Slettet)

Har det på samme måde, men tager alligevel noter en gang imellem... Ser bare aldrig på dem igen. Synes det har fungeret helt fint. 


Svar #5
22. maj 2015 af Arccossintan (Slettet)

Ja men det er netop det, jeg har også skrevet noter i en kort periode, men jeg kigger aldrig på dem, da jeg stort set husker alt, hvad jeg læser. Jeg skriver dog naturligvis noter ved laboratorieforsøg eller ved andre særlige anledninger.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. maj 2015 af ghdfir (Slettet)

Yup, sådan har jeg det også. Jeg husker, hvad jeg læser. Men inden eksamenerne er det godt at lave et mindmap eller disposition over de forskellige emner. Det hjælper nemlig med at huske. 


Svar #7
22. maj 2015 af Arccossintan (Slettet)

#6 Det lyder som et rigtig godt forslag! Det hjælper nok med at 'strukturere' ens hukommelse.


Skriv et svar til: Noter vs. udenadslære

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.