Dansk

Perspektivering af fyrtøjet op til romantikken

22. maj 2015 af Tvillumsen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg sidder og skal aflevere min DHO snart, og jeg mangler min perspektivering. Jeg skal perspektivere fyrtøjet op mod romantikken, men kan ikke lige se hvor den kommer til udtryk?

Jeg håber på hurtig på god hjælp, så jeg kan nå at blive færdig.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2015 af Stats

Inde under den danske romantiske litteratur sættes følelserne, spontanitet, kreativitet, fantasi, intuition og drømme i højsædet, og natur, historie religion, og kunst rummer rummer tilværelsens ideale værdier. Byen, civisationen og materialismen er den negative modpol

H. C. Andersen levede fra 1805-1875 og fyrtøjet blev udgivet i 1835. 1835 er i den såkaldte senromantik, hvor to undergrupper skinder igennem. Beidermeier er den ene, og romantisme er den anden.

Biedermeier er kendetegnet ved, at den afspejler borgerskabets værdier og livsstil. fx. i idylliserende og moraliserende fremstilling af familielivet. Biedermierlitteraturen er opmærksom på, at individet har mange slags tilbøgeligheder - sociale, erotiske, instinktive fx. - men de ignoreres fordi de truer harmonien. Kirken, kongen, staten og familien er værdier som biedermeierlitteraturen hylder - og så må individets længsler og lyster indordne sig i den gode sags tjeneste

Romantismen er kritisk, ironiserende og reflekterende og tematiserer fx. psykologisk splittelse, følelsen af at være fremmed for sig selv eller andre, tab, erotiske og sociale konflikter, det eksotiske og interessante, det dæmoniske og gotiske.

Romantisme er så at sige 'mistet sin uskyld' og forholder sig skeptisk og distancerende til såvel romantikkens harmonisering som biedermeierens idyllisering

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej

se evtuelt også: https://www.studieportalen.dk/Video/Romantikken-29.aspx

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Perspektivering af fyrtøjet op til romantikken

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.