Fysik

Forsøg til stråling - 9. klasse - HJÆLP

22. maj 2015 af cantdoshit (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej! Jeg skal op til Fysik/Kemi prøven her om et par uger, og min gruppe og jeg er i gang med at skrive disposition til de forskellige emner.

Under stråling kan vi godt snakke teori, men vi skal jo vise nogle forsøg - har I nogle idéer til, hvad vi kunne lave? :) Og skrive en fremgangsmåde til dem? 

Tusind tak på forhånd. :D

- Rebekka


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. maj 2015 af peter lind

Det er jo noget afhængig af hvad der findes på din skole; men her er nogle forslag.

Du kan måle baggrundstrålingen.

Du kan måle strålingen fra en kilde i forskellige afstande.

Du kan måle hvad der sker, hvis du sætter noget imellem kilde og tæller. Det kan være papir, pap, tøj, metal træ, plastik eller hvad du nu kan få fat i


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. maj 2015 af atxn (Slettet)

Hvis i har radioaktive alfa, beta og gamma kilder kan du bruge dem til at måle på og forklare teori udfra. Var selv oppe i det og der er ikke ret mange egentlige forsøg man kan lave.


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. maj 2015 af FransiscoMertens

Nu var det et par år siden, men jeg husker tydeligt, Alfa, Beta og Gamma stråling.
Jeg trak radioaktivitet og fik 12, jeg lavede først forsøg med geigertæller med baggrundstråling, forklarede hvorfor jeg beregner baggrundsstråling (fordi vi bliver bestrålet dag og nat). Derefter lavede jeg alfa forklarede alfa var to protoner og to neuetroner og noget mere. Sådan gik det bare, det var egentlig meget nemt. Men man skal øve sig mindst tyve timer. Succes er lige med hårdt arbejde. :))


Skriv et svar til: Forsøg til stråling - 9. klasse - HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.