Kemi

Kemiske bindinger (ion-, kovalent-og/eller polær kovalent)

22. maj 2015 af Amalie933 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Som jeg ved at man skal finde elektronegativtetet for nogle grundstoffer, og strukturformel, for at undersøge om stoffet er ion, kovalent eller polær kovalent binding.

Carbonhydrider = se på elektronegativtetet, C = 2,5 og H = 2,1 så svaret er 0,4 så det vil sige at det er ren kovalent binding?

Estisol = CH3-(CH2)3-O-O=C-(CH2)8-CH3 (butyldecanoat) , jeg er lidt i tvivl omkring det, Ved at se på strukturformel, kan jeg se at der både er polære og upolære bindinger i stoffet, da der er nogle (O'erne) hvilket er polært og CH er jo upolært. Men hvordan ved jeg om det er kovalent binding, polær kovalent binding, eller ion-bindinger? C = 2,5 og H = 2,1 og O = 3,5

Hvordan kan jeg regne, når der er tre forskellige stoffer?

Jeg vil også spørge om hvordan man ved om det er organisk stof. eller uorganisk stof ?

Tusind tak hvis i vil hjælpe.


Svar #1
22. maj 2015 af Amalie933 (Slettet)

Jeg vil være meget glad hvis i vil hjælpe og svare på spørgsmålet (-:


Svar #2
22. maj 2015 af Amalie933 (Slettet)

Håber at i kan hjælpe med at svare på om det er forkert eller rigtigt (-:

Carbonhydrider = ren kovalent binding, pga. ekejtronegativtetet - og organisk stoffer, da det er C og H. Så det er kovalent binding og organisk stof.

Estisol = Der er masser af CH, og få O'erne, så stoffet er en upolær binding.

Er det rigtigt?


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. maj 2015 af Heptan

Der findes to typer kovalente bindinger: polære og upolære.

C-H bindingen er en upolær kovalent binding, ikke at forveksle med en "ren" kovalent binding, fx C-C hvor ΔEN = 0.

Hvordan kan jeg regne, når der er tre forskellige stoffer?

Beregn ΔEN for hver type binding. Dvs. C-C ... C-H ... C-O

Der er en tommelfingerregel der siger, at der skal 4 carbons til 1 oxygen, nitrogen eller lign.

Elektronegativitetsforskelle mellem to atomer definerer om en binding er polær eller upolær. C-H og C-C bindingerne er upolære mens C-O og C=O bindingerne er polære. Du kan overbevise dig selv om dette ved at beregne elektronegativitetsforskellene.

Men du ville jo gerne vide om molekylet som helhed er polært/upolært og ikke selve bindingerne. Her skal du altså bruge tommelfingerreglen.


Svar #4
22. maj 2015 af Amalie933 (Slettet)

#3

Tak for dit svar.

Så vil jeg sige at Carbonhydrider er en upolær kovalent binding, da elektronegativitetsforskelle mellem to atomer C og H, er 0,4 - hvilket er en upolær kovalent binding - mindre end 0,5 så er det kovalent binding.

Estisol = C-C = 0, og C-H = 0,4 og C-O = 1 så jeg vil sige at mellem C-H oh C-C er en upolær kovalent binding, mens C-O og C=O er en polære kovalent binding, da elektronegativtietetsforskelle er 1. Så det vil betyde at Estiosol er både en upolær kovalent binding og en polær kovalent binding.

Er det rigtigt nu? Krydser fingre.. :-D


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2015 af Heptan

En binding kan godt være kovalent selvom ΔEN > 0,5.

Til Estisol skal du bruge tommelfingerreglen og vurdere om molekylet enten er polært eller upolært.


Skriv et svar til: Kemiske bindinger (ion-, kovalent-og/eller polær kovalent)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.