Andre fag

Hvilket skattekort ?

22. maj 2015 af anonym000 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP

Jeg har nogle simple spørgsmål: 

1) Når man har fået et nyt arbejde skal man så selv indtaste diverse oplysninger omkring løn i skat.dk?

2) Skal man selv oprette et skattekort og sørger for at arbejdsgiveren får det?

3) Hvis man arbejder som sælger og får udbetalt ca. 16.000 kr. om måneden, kan man så bruge frikortet og derefter hovedkortet når frikortet er "brugt" ? Eller skal det køres igennem hovedkortet fra start ? 

Mvh. ano


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2015 af MaibritG

1) Når man har fået et nyt arbejde skal man så selv indtaste diverse oplysninger omkring løn i skat.dk?

Du skal i hvert fald ind og rette i din forskudsopgørelse, så du undgår et skattesmæk. Jeg mener, at det er rubrik #11

2) Skal man selv oprette et skattekort og sørger for at arbejdsgiveren får det?

Nej, det sker elektronisk. Dog skal du fortælle din arbejdsgiver hvilket skattekort, din arbejdsgiver skal anvende. Læs mere om skattekortene her: http://loenguiden.dk/lonseddel-skattekort.html

3) Hvis man arbejder som sælger og får udbetalt ca. 16.000 kr. om måneden, kan man så bruge frikortet og derefter hovedkortet når frikortet er "brugt" ? Eller skal det køres igennem hovedkortet fra start ? 

Jeg antager, at dette eksempel ikke er baseret på, at du får SU ved siden af. Hvis du er på SU vil du tjene mere end hvad du må ved siden af din SU. Det betyder, at du vil komme til at skulle betale din SU tilbage. Hvis dette ikke er tilfældet, vil det være sådan, at det sted, du får mest løn udbetalt, bør køre på dit hovedkort.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
23. maj 2015 af anonym000

Tak for afklaringen.

Lige et allersidste spm.: min hovedbeskæftigelse vil være "sælger", og min løn vil være ca. 16.000 kr. pr. måned. Jeg får desuden ikke SU. Er det korrekt forstået at jeg skal starte med at køre det på hovedkortet (er dette det samme som A-kort ?) ? 

- - -

...............


Svar #3
24. maj 2015 af anonym000

Bump, bump :)

- - -

...............


Skriv et svar til: Hvilket skattekort ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.