Matematik

Logaritmiske funktioner

23. maj 2015 af tenebrex (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg sidder og laver dispositioner til min mundtlige eksamen og er løbet ind i et problem. Jeg skal gøre rede for sammenhængen mellem eksponentielle funktioner og logaritme funktioner, altså jeg skal grundigt forklare hvad det vil sige at logaritme funktioner og eksponentielle funktioner er omvendte funktioner. Min lærer har skrevet nævn både log(x), 10^x, ln(x) og e^x.

Jeg har selv fundet frem til dette:

Den omvendte funktion til eksponentielfunktionen 10^x kaldes for logaritmefunktionen med grundtallet 10 og betegnes log. Dm og Vm for log og en perspektivering (brug af log funktioner i "hverdagen").

Jeg er i tvivl om hvad jeg egentlig skal bringe frem da jeg ikke forstår meget af hvad min bog prøver at fortælle mig. Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej, evt. med et link til en hjemmeside/ youtube video e.l.?

På forhånd tak.

- Tenebrex


Svar #1
23. maj 2015 af tenebrex (Slettet)

Jeg har vedhæftet listen over eksamens spørgsmål jeg har fået hvis jeg ikke forklarede mig selv godt nok. Det er spørgsmål nr. 2.


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. maj 2015 af peter lind

Der er jo masser at tage fat på i det spørgsmål, så der er altså grænser for hvor meget du skal gøre ud af det. Jeg vil foreslå, at du kommer med definitionen, og at du laver et eller to grafer for enten logaritmefunktionen og/eller eksponentialfunktionen samt  foklarer at den omvendte funktion svarer til at du læser på y aksen og evt. at graferne er spejlvendt i forhold til linjen y=x


Svar #3
24. maj 2015 af tenebrex (Slettet)

Super, tusind tak! :)


Skriv et svar til: Logaritmiske funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.