Fysik

HJÆLP til en fysik opgave!!!!!!

23. maj 2015 af D9 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Grafen viser sammenhængen mellem temperaturen t og resistansen R af metaltråd.

a) Find ved hjælp af grafen trådens temperaturkoefficient for resistans. Hvilket materiale kan den være lavet af?

Tråden placeres i en varm ovn, og resistansen måles da til 12,8 Ohm.

b) Hvad er ovnens temperatur?

Grafen har en x -akse der går fra 0-100 t/grader C

y - aksen går fra 5-10 R/Ohm

grafen er linær og skærer y-aksen i 6. 

Håber der er nogen der kan hjælpe..


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2015 af bulgarianrose (Slettet)

Ift. spørgsmål a, vil jeg gætte på at du bare skal bruge formlen R(t) = R0*(1+a*(t-t0)). Du aflæser to punkter på grafen (den ene kan være resistansen ved temperaturen 0, og den anden kan være hvilken som helst) og sætter ind i formlen. Derefter kan du isolere a. 

Jeg er bare ikke 100% sikker på den løsning, da vores fysiklærer sprang lidt over det her emne, og jeg har ikke så meget styr på det. 

I spørgsmål b, forstår jeg ikke om man skal antage at tråden var på stuetemperatur før den blev placeret i ovnen. Uden at vide det kan jeg ikke løse den.

Undskyld hvis jeg ikke hjalp specielt meget. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2015 af mathon

Da grafen ikke foreligger, er det ikke muligt at vide,
om grafen er
                          R(t)=R_0\cdot (1+\alpha_0 \cdot t)

                           R(t)=\left (\mathbf{\color{Red} R_0\cdot \alpha_0} \right ) \cdot t+R_0
          eller
                          R(t)=R_{20}\cdot (1+\alpha_{20} \cdot \Delta t)

                          R(t)=\left (\mathbf{\color{Red} R_{20}\cdot \alpha_0} \right ) \cdot t+(1+\alpha _{20}\cdot 20)R_{20}         (uden enheder)
               


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2015 af anonym000

0#

a) Grafen har funktionsforskriften R=(R0*α)*t+R0 , hvor R0 = 6 ohm (jf. "grafen er linær og skærer y-aksen i 6").

Du skal så bruge grafen til at finde α. Det gør du ved at aflæse hældningen. Så isolerer du α i flg. ligning: hældningen=R0*α.

b) Du skal igen have fat i R=(R0*α)*t+R0. Du kender nu α. Så skal du løse ligningen 12,8 Ohm = (R0*α)*t+R0, hvor t er den eneste ubekendt.

- - -

...............


Svar #4
24. maj 2015 af D9 (Slettet)

Kan jeg godt antage at hældningskoefficienten er 2? (jeg har vedhæftet et billede af opgaven)


Svar #5
24. maj 2015 af D9 (Slettet)

Det er lige meget, jeg har fundet ud af det!! Men tak for svarene, det hjalp :)


Skriv et svar til: HJÆLP til en fysik opgave!!!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.