Historie

Hvordan skriver man en DHO?

23. maj 2015 af pvmnr (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er i gang med at skrive dansk-historie opgave :) 
Men jeg er nu stødet på, at jeg er lidt forvirret omkring, hvordan den egenetlig skal bygges op? 

Jeg har følgende problemstillinger:
- Redegørelse for Napoleonskrigene
- Analyse af Danmarks rolle under Napoleonskrigene og fredsslutningen
- Vurdering af krigsdeltagelsens konsekvenser for den danske stat og samfund 

Det der undre mig er; Hvordan skal jeg analysere og vurdere, (noget med sekundær og primær kilder?)?  Skal jeg bare skrive ned hvad jeg finder på nettet? Eller er det bare at redegøre? 
Og skal kildekritik stå som et emne for sig eller foregår det under analyse og vurdering? 

TUDSIND TAK på forhånd! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. maj 2015 af bulgarianrose (Slettet)

Redegørelse: her forklarer du bare og fremstiller nogle informatinoer du har fundet om emnet.

Analyse: her beskæftiger du dig med nogle bestemte kilder og bruger kildekritik (altså tendens, repræsentation, osv) til at nå frem til hvad du undersøgte - dvs. DKs rolle i krigen. Den skal du altså belyse og undersøge ud fra en kilde. 

Vurdering: her fletter du alting sammen og diskuterer forskellige aspekter af krigens konsekvenser. Her kan du skrive dine egne overvejelser om emnet og du skal ligesom også nå frem til et svar på din overordnede problemformulering.

Jeg er selv i gang med opgaven og jeg skriver om Grundtvigs rolle i den danske demokrati. Jeg starter med at ridse hans liv op og fokuserer på hans politiske deltagelse i rigsdagen (redegørelse). Bagefter analyserer jeg et af hans digte (min opgave skal både indeholde en danskfaglig og de historisk del) og hans valgtale som historisk kilde for at nå frem til hvorfor han ville ind på rigsdagen på trods af at han ikke var demokrat. Og til sidst diskuterer jeg hvad hans inflydelse så har været - har han været en hindring for demokratiet eller har han hjulpet den på vej? Eller en blanding af de to? Så jeg når frem til en konklusion der besvarer min problemformulering. 

Håber det hjalp lidt. Held og lykke. :)


Svar #2
23. maj 2015 af pvmnr (Slettet)

Tudsind tak! Ja det hjalp en del :-) 


Skriv et svar til: Hvordan skriver man en DHO?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.