Studievejledning

M.Sc. Economics ved UCPH

24. maj 2015 af BadBoyBard (Slettet)

Hej alle,

Er der nogen, der skulle side og vide, hvor svært det er at blive optaget ved KU's "Master of Science in Economics", CBS's "Advanced Economics and Finance", og ved SDU's "M.Sc. Economics - Health Economics and Health Care Management", hvis man har en amerikansk B.Sc. grad? 

Min situation er den, at jeg er ved at være 4.års studerende i økonomi ved et amerikansk universitet, der ligger på top 10 i verden for deres økonomiafdeling. Jeg søger optagelse til en master's grad, da jeg gerne vil have denne grad under beltet, før jeg søger om optagelse til en PhD uddannelse i USA. 

Hvad er kriterierne, som danske universiteter kigger på? Et hvis GRE score? En hvis karaktergennemsnit? Eller noget helt andet.

Grunden til, at jeg ikke studerer for min MA grad i USA, er fordi jeg heller vil spare de $50,000 og bruge dem på rejser og investeringer. 

Jeg sætter stor pris på en hver form for hjælp

MH

Bard


Svar #1
24. maj 2015 af BadBoyBard (Slettet)

Anyone? Maibrit Grøndal? 


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. maj 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det er nok lidt svært at svare på. Jeg går selv på en M.Sc uddannelse på AAU, men på den optages alle dem der søger, som har en relevant B.Sc uddannelse og som vurderes at have kompentencerne til det. Årsagen til at det er sådan er nok til dels at der er plads til (mindst) 25, men i år er vi kun 4 - 2 danskere og 2 udlændinge.

Det giver selvfølgelig ikke dig svaret på hvad der kræves på KU/SDU/CBS... Men du burde kunne skrive/ringe til studievejledningen og få et kompetent svar fra dem.

Hilsen Lars


Svar #3
25. maj 2015 af BadBoyBard (Slettet)

Lars Jensen,

Tværtimod. Din kommentar er mere end en hjælp, så jeg siger mange gange tak for det! 

Men det er vel ikke en "engineering" M.Sc. grad eller noget i den stil du læser på, for det lyder som om, at der er flere ledige pladser end der er ansøgere? Du har vel ingen intuition, om, hvordan dette forholder sig på økonomistudiet? 

Jeg ved, at BA delen [i økonomi] ikke er særlig populær ved de danske universiteter, da alle dem der søger bliver optaget, men jeg frygter, at M.Sc. delen har begrænset disse studiepladser for at rumme.

Mange gange tak,

Bard 


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. maj 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej Bard,

det er netop en engineering M.Sc jeg er i gang med og ja, der er langt flere pladser end ansøgere.

Jeg ved desværre ikke hvordan det forholder sig på økonomiske studier. Studievejledningen er nok den bedste hjælp du kan få.

Hilsen Lars


Brugbart svar (2)

Svar #5
25. maj 2015 af hihihej (Slettet)

Læs i studieordningen for de forskellige studier. På KU (økonomi) se afsnit 2.4:

http://studier.ku.dk/kandidat/oekonomi/bokse/studieordning_kopi/KA_oekonomi.pdf

"Man kan ligeledes på baggrund af en konkret, individuel, faglig vurdering blive optaget på baggrund af bacheloruddannelser i økonomi fra udenlandske universiteter. Økonomisk Institut kan efter faglig vurdering stille krav til indretningen af kandidatuddannelsen herunder kræve, at man tager specifikke fag."

På uddannelsens hjemmeside (http://studier.ku.dk/kandidat/oekonomi/adgangskrav/) kan du læse noget omkring de faglige adgangskrav:

"Adgangskrav

En bestået eller forventet beståede universitetsuddannelse indeholdende

Mikroøkonomi (15 ECTS)
Makroøkonomi (15 ECTS)
Økonometri (15 ECTS)
Statistik (7,5 ECTS)
Matematik (10 ECTS)
Grundlæggende økonomisk teori (10 ECTS)
Erhvervsøkonomi (5 ECTS)

Danskkundskaber svarende til dansk på A-niveau på danske gymnasiale uddannelser.
Engelskkundskaber svarende til engelsk på B-niveau på danske gymnasiale uddannelser.

Fagelementernes definitioner og begreber er dem, som anvendes på Økonomisk Institut ved Københavns Universitet.Der vægtes kvalifikationer svarende til mikroøkonomi, makroøkonomi og økonometri på det højeste niveau i bacheloruddannelsen (dvs. Mikro II, Makro II, Økonometri I og Econometrics II).

Erhvervsrettede fag og fag i administration, i HR og i management er ikke adgangsgivende. Der optages ikke ansøgere med et ansøgningsgrundlag, som består af en professionsbacheloruddannelse."


Svar #6
25. maj 2015 af BadBoyBard (Slettet)

Tusind tak. Er der nogen af jer, der har en mening eller et bud på hvad der sker med ens optagelseschancer, hvis man måske er et par få ETC fra et opfylde en bestemt betingelse (ca. 5 ETCS)? 

VIl man blive nægtet adgang til studiet komplet, eller vil de blot kræve, at man tager en suppleringskursus?

Jeg har selv prøvet at skrive til optagelseskomiteen på KU, men der går alt for lang tid til man får svar på e-mails. 

Bard


Skriv et svar til: M.Sc. Economics ved UCPH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.