Studievalg og videregående studie

Kan jeg blive optaget?

24. maj 2015 af nejvelda

Hej

I ondsdags fik jeg mine karakter og dermed også karaktergennemsnit. Den er temmelig lav, jeg havde regnet med at den vil være lav, men ikke så meget. Selvom jeg stadig har nogle eksamener regner jeg ærlig talt ikke med at det vil få gennemsnittet til at stige, fordi de fleste fag er dem jeg er dårige til.

Men jeg vil rigtig gerne søge ind på en af ingeniør uddannelserne på SDU, men jeg er ikke helt med på hvad der kræves. Der står noget nyt siden jeg sidst kiggede, adgangsbegrænsning i 2015. Hvad skal de betyde? Er det karaktergennemsnit eller en anden form for begrænsning? Jeg ved godt det kan være svært at sige, men hvad tror i? Og hvad tror i gennemsnittet mindst bliver? Og tror i de er mange der søger ind end hvad der er plads til? Fordi de vælger nok dem med det højeste snit.

Hvis det er karakergennemsnit i de specifikke adgangskrav, så er mit gennemsnit meget bedre sammenlignet med hele gennemsnittet. Tror i de kun kigger på karakerende i de specifikke krav?

Please svar mig! Jeg er så mange for ikke at komme ind nogen steder

På forhånd tak!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2015 af pvmnr (Slettet)

Nu ved jeg ikke hvor "lavt" dit snit ligger, men du skal jo tænke på, at det er størstedelen som søger ind på uddannelser via. kvote 2. 

Og jeg tror ærlig talt bare, at det er HELT normalt at være på nervøs og usikker på sig selv når man ved, at det snart er alt afgørende osv... 

Men jeg kender nogle som går på DTU (Danmarks Tekniske Uddannelse), i Købehavn, hvor det er noget med at på nogle retningerne, så er "alle optaget". Men nu er jeg jo ikke studievejleder, så mon du stadig kan på fat ham/hende? ;) 


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. maj 2015 af lommelygte (Slettet)

Hej
 

Uddannelsesstederne tager altid fra toppen af karaktergennemsnittet.

Og eftersom at de kun kan optage et bestemt antal elever hvert år, så har de lavet en adgangsbegrænsning. Adgangsbegrænsningen bygger på hvor karakter gennemsnittet på den "sidste" ansøger sidste år blev optaget.
Derfor kan du regne med at hvis du ligger nogenlunde tæt på gennemsnittet er der stor sandsynlighed for at blive optaget.

De kigger på selve gennemsnittet skulle jeg mene og ikke for de specifikke adgangskrav. Adgangskrav er bare noget man skal havde haft / bestået. 

lige meget hvor lav dit gennemsnit det ligger så kan du komme ind på en videregående uddannelse - dog snævre det dine valg muligheder meget ind.

Håber det hjalp


Svar #3
24. maj 2015 af nejvelda

#1

Det er virkelig virkelig virkelig meget lavt!! Og faktisk også derfor jeg er så bang!!

Altså de fleste søger ind gennem kvote 2 eller? Det vil jeg faktisk også gerne, fordi dér er det gennemsnittet af de specifikke fag, men jeg ved ikke hvad jeg kan lave af studiejob, erhverserfaring eller hvad det så er man skal have lavet for at søge via kvote 2.

Mht. hensyn til ''alle optaget'' så var alle 21 ingeiør uddannelserne på SDUsådan, men her i 2015 har de ændret det ved alle retninger.. Måske skulle jeg se på andre universiteter..

Men tror bare der er mange der søger ind i år, fordi det lyder til at det er et ret populært uddannelse i år.

#2

Det er vel ikke muligt at finde, hvad den sidste ansøger havde af gennemsnit?

Mange tak til jer begge!


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj 2015 af Amalie933 (Slettet)

Du kan sagtens søge ind - bare ansøg kvote 2, og fortæl at du har haft et frivilligt arbejde indenfor området for ingeniør. Du kan ansøge om kvote 2 hvis du ikke bliver optaget ind i her år.


Svar #5
24. maj 2015 af nejvelda

#4

Tak for dit svar!

Mener du, at jeg skal skrive det selvom jeg ikke har arbejdet? :/


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. maj 2015 af pvmnr (Slettet)

#5 

Jeg synes ikke du skal skrive det, hvis ikke du har papir på noget. 

Jeg har derimod fundet uddannelsen som jeg mente tidligere. Det er en bygningsingeniør uddannelse og der er mange muligheder om hvor du gerne vil læse (herunder København også), denne er stadig hvor "alle er optaget", der er kun én enkelt hvor de har krav om 7,2 (tror jeg). 

tag lige op kig på den! :) 

https://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/tekniskeogteknologiskeudd/diplomingenioer-bygning 


Skriv et svar til: Kan jeg blive optaget?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.