Fysik

Energibevarelse

24. maj 2015 af Y2015 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej - Jeg sidder med en eksamens spørgmsål i fysik. Dette spørgsmål har jeg lidt svære med at forklare på en fornuftigt måde. Først og fremmest hvad menes med energiomdannelser og energibevarelse. Jeg har læst i bogen, at mekanisk energi er også kaldes for energibevarelse. Er der nogen der kan forklar dette opgave? og skal man komme med nogen beviser?

Opgaven lyder, at man fortæller om forskellige energiomdannelser og nyttevirkning. og dermed skal komme ind på mekanisk energibevarelse, arbejde og begrebet effekt.

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2015 af hesch (Slettet)

Her kan man komme med et utal af eksempler, men du kan fx komme ind på denne (trivielle) bold, der slippes fra 2 meters højde og falder:  Epot (energi)omdannes løbende til Ekin. "Energibevarelse" betyder, at summen af energier i et lukket system er konstant, her:  Epot(t) + Ekin(t) = en konstant:

m*g*h(t) + ½*m*v(t)2 = konstant

Skal man i dette eksempel komme ind på "nyttevirkning", kunne man nævne tab grundet luftmodstand.

Effekt = ΔEnergi / tid.


Skriv et svar til: Energibevarelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.