Almen studieforberedelse (AT)

Suzanne Brøgger og Sokrates

26. maj 2015 af amaliehojer (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med mit AT og skal i den forbindelse perspektivere fra Sokrates forsvarstale til Suzanne Brøggers Apologi. 

Nogen der har læst den og kan komme med nogle inputs? 

Teksten findes her: 
http://www.ksjylland.dk/wp-content/uploads/2014/08/Apologi-web1.pdf 

Indtilvidere har jeg: 

Forsvarstaler er også kendt i dag. Suzanne Brøgger der er ved at være oppe i alderen, for at være mere præcis 70 år, holder sin egen forsvarstale og tager elementer fra Sokrate forsvarstale direkte med over i sin egen forsvarstale. Hun benytter sig af den kommunikative form i en forsvarstale. Hun benytter sig af Sokrates’ elementer om at være en god taler, anklagerne hvor hun modvender dem og virker klogere end anklagerne og siger til sidst at vi kommer til at mangle hende, fordi hun faktisk tænker og er et individ der taler for sig selv og ikke er underlagt mediernes regler om normer. Suzanne har noget hun vil ud med, ligesom Sokrates ville om det direkte demokrati, og gør det igennem en forsvarstale. Ved at inddrage Sokrates og hans elementer fremstår talen fremragende som en forsvarstale og den rummer nogle problemstillinger, der rent faktisk er relevante at tænke over i dagens Danmark.

Hun benytter sig af et andet element end Herman Hansen, idet han ikke har kunsten med i sine overvejelser. Hansen ser de sociale medier som en gode, hvorimod Brøgger ser det som en fadæse: det gør det svært for kunsten at overleve. Alle kan ytre sig, men dette synes hun ikke er godt. Pøblen skal ikke på bane, bare fordi den har lov til at tale. Kunsten er der brug for i dagens Danmark, fordi den ytrer sig frit, uden egentlig at sige noget. Når hun maler bruger hun aktivt er en indre dæmon; det er kunsten og det er præcis denne vi har brug for. Hun vil ikke blande sig i beslutningsprocesserne i politikken, da det alligevel ikke angår hende og hun ikke kan male et billede på det.

Pft!


Skriv et svar til: Suzanne Brøgger og Sokrates

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.