Religion

Begreber i religon

26. maj 2015 af frej123 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg skal til eksamen i religon C. Jeg er derfor i gang med at gennemgå pensum og tage notater til de forskellige begreber. Jeg er nået til hinduismen, men er kommet i tvivl om, hvordan nedenstående begreber skal forklares:

1. Overgangen fra Vedatid til Upanishaderne til Bhkatifromhed

2. Sammensmeltningen mellem atman og Brahman

3. Yoga (dhyana/Moksha)

4. Kultformer 

5. Rhamakrishna - Gandhi og Moksha 

Håber meget på hjælp!! Vh Freja


Svar #1
26. maj 2015 af frej123 (Slettet)

....og jeg mener selvfølgelig religion....


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. maj 2015 af Superstjernen (Slettet)

Lige så snart atman og brahman forenes, opnåes Moksha = frigørelsen fra genfødslernes livshjul (samsara) 


Svar #3
27. maj 2015 af frej123 (Slettet)

#2

Lige så snart atman og brahman forenes, opnåes Moksha = frigørelsen fra genfødslernes livshjul (samsara) 

Er det så også sammensmeltningen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. maj 2015 af Superstjernen (Slettet)

Ja, for målet for en hindu er at indse at atman og brahman i bund og grund er identiske. Derved kan man så opnå Moshka, og frigøre sig fra samsara. 

Det kan man indse når ens karma er ''nul''.

Jo bedre karma, jo bedre genfødsel, jo nærmere kan man opnå en frigørelse af samsara :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. maj 2015 af Superstjernen (Slettet)

Mine noter til Yoga:

Yoga er en metode til at opnå en religiøs indsigt primært i form af meditation.
Målet i yoga er at befri ånden (purusha) fra dens bindinger til materien (prakriti) hvilket er ens betydende med frelse (Moksha).

Det kan gøres ved en etisk livsførsel og en systematisk træning af legeme og sanseorganer. 

Måske er det værd at nævne at yoga inddeles i 8 stadier, hvor de fem første bl.a omfatter moralske leveregler, indtagelse af forskellige legemsstillinger og åndedrætsøvelser. 

De sidste tre omfatter koncentrations- og meditationsøvelser.


Det ottende stadium, samadhi, er yogiens endelig mål. Tilbederen er i en overmenneskelig tilstand af fryd, og en fuldstændig opslugthed i ånden.

Der skelnes derudover mellem to slags yoga; raja-yoga og hatha-yoga. Hatha yoga det er den form for yoga der dyrkes i vesten. 
 


Svar #6
28. maj 2015 af frej123 (Slettet)

#5 

Tak for hjælpen!!


Skriv et svar til: Begreber i religon

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.