Dansk

Digt analyse

26. maj 2015 af Fedko - Niveau: 10. klasse

Hej. Jeg skal her i næste uge til mundlig dansk examen hvor jeg skal analysere et digt af Otto Gelsted, det hedder De mørke fugle fløj og ser sådanne ud :

De mørke Fugle fløj
ved Gry med Motorstøj
i Eskadriller over Byens Tage.
da så vi og forstod -
det gik til Hjertets Rod -
at vi fik Trældoms bitre Brød at smage 


En Dag så klar og blå!
Den Sol, vi vented' på,
var kommet; men den lyste som i blinde.
Betvunget, smertestum
lå Danmark sluttet krum
så dybt i Kval og Nød som ingen Sinde. 


Men i den Angstens Stund,
du lå med blodig Mund,
og alt omkring var Dødsens Nat og Gru,
da så vi og forstod
til vore Hjerters Rod,
at aldrig har vi elsket dig som nu!

- Jeg ville være virkelig taknemlig hvis i kunne hjælpe mig med at analysere det, da det ikke er er alle tingene jeg forstår. fx anden og tredjre strofe har jeg lidt svært ved. så hvis i kunne hjælpe mig ville det være alle tiders! på forhånd mange tak! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. maj 2015 af Stygotius

Hvad tror du at digtet "handler" om ?

Hvad er det mon for fugle ?


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. maj 2015 af Stats

Lidt om forfatteren:
Gelsted skrev spontant digtet om besættelsen den 9. april 1940, "De mørke Fugle fløj". De tyske flyvemaskiner over Danmark, som skulle true beslutningstagerne med bomber og endte med at kaste flyvebladet med overskriften "Oprop!" ned over Danmark. Flyene har fremstået som mørke silhueter. 

Fra 1932 var Gelsted tilknyttet det DKP's dagblad Arbejderbladet. 

DKP og Arbejderbladet blev ved Tysklands angreb på Sovjetunionen den 22. juni 1941 forbudt. Gelsted blev ansat af Ekstra bladet. 

Den 27. oktober 1943 rejste Gelsted illegalt til Sverige, hvor han blev til krigen endte.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #3
27. maj 2015 af Fedko

Tusinde tak for hjælpen! Men jeg ved at det handler om besættelsen og at han hentyder til flyvemaskinerne når han nævner fuglene. Jeg ved at det er et digt om at vi skulle forblive stærke og stadig elske vores land uanset hvad der skete. Men jeg kunne godt tænke mig at få analyseret strofe 2 og 3 da jeg ikke forstår dem, altså hvad ordene betyder osv. ak på forhånd! :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. maj 2015 af Stats

En Dag så klar og blå!
Den Sol, vi vented' på,
var kommet; men den lyste som i blinde.
Betvunget, smertestum
lå Danmark sluttet krum
så dybt i Kval og Nød som ingen Sinde.

som jeg tolker det:

Vers 1:
Da der er sat udråbstegn i slutningen på første vers, kan det tyde på, at han virker lidt sur/irreteret. At han virkelig understreger, at det er 'En Dag klar og blå'.

Vers 2-3:
Den Sol, vi vented' på,
var kommet; men den lyste som i blinde.
Her kunne det tænkes at de har ventet på foråret... forår = håb, glæde, kærlighed mv.
Læg mærke til semikolon.. En lille opbremsning, men lyste som i blinde, som jeg tolker som; uvidenhed over for hvad der vil ske.

Vers 4:
Betvunget, smertestum

betvunget = man tvinger nogen/noget
smertestum = Smerte + stum.

Vers 5:
lå Danmark sluttet krum

sluttet = ikke åben eller tilgængelig for alle, men kun for en bestemt (særlig udvalgt) gruppe personer
Krum = (især om legemdel), ikke lige/bøjet, man kender udtrykket fra krumrygget eller krumme fingre. osv.

Vers 6:
så dybt i Kval og Nød som ingen Sinde

Kval = vanskelighed eller stort besvær med noget genstridigt.. Synonym; bøvl.. At have bøvl med noget
nød = Når nogen er i nød, så har de brug for hjælp...

Opsamling:

En Dag så klar og blå!
Den Sol, vi vented' på,
var kommet; men den lyste som i blinde.
Betvunget, smertestum
lå Danmark sluttet krum
så dybt i Kval og Nød som ingen Sinde.

Omskrevet:

Det er en dejlig dag
Vi havde nu fået den sol vi har ventet på,
Men den lyste os i blinde (uvidenhed over for hvad der skal ske)
tvunget og i smerte og stumme
lå danmark, som ikke er tilgængeligt for alle, bøjet,
og i vanskeligheder og har brug for hjælp, som aldrig før.

Lidt kringlet... Men håber det kan forstås...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. maj 2015 af Stats

strofe 3:

Jeg så en film forleden... Den handlede om, en person for en anden galakse, kom på Jorden, og rådførte sig med en fra selv samme planet som ham selv, hvorledes det stod til. Han svarede, at menneskerne aldrig ville ændre sig og var til skade for sig selv. Denne udtalelse betød, at man ville 'restarte' Jorden, ved at dræbe alle mennesker, og alt hvad menneskerne har skabt.. Heldigvis, så kom han i snak med en kvinde, der gjorde alt for at han skulle ændre sin holdning, om at udslette Jordens befolkning. Én af de ting, der fik ham til at ændre holdning var, at hun sagde "Det er først i sidste øjeblik, at vi, mennesket, er tilbøjelige til at ændre holdning"..

Men i den Angstens Stund,
du lå med blodig Mund,
og alt omkring var Dødsens Nat og Gru,
da så vi og forstod
til vore Hjerters Rod,
at aldrig har vi elsket dig som nu!

De første 3 vers kan forbindes med at Jorden skal gå under.
De næste 3 vers, kan forbindes med at ændre holdning/opfattelse

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #6
28. maj 2015 af Fedko

Tusinde tak! det har hjulpet virkelig meget! kunne bage jer alle muffins! virkelig tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. maj 2015 af Stygotius

"muffins" ?? Det lyder dejligt. Hvornår skal vi komme ?


Brugbart svar (1)

Svar #8
28. maj 2015 af Stygotius

smattys kommentarer er smadderfine og nyttige og kloge.

Man kunne også sige at det først er når vi er truet eller når der er krise at vi rigtig bliver klar over hvad der for alvor betyder noget for os, -men det var måske også det han mente..


Svar #9
01. juni 2015 af Fedko

Er lidt i tvivl om rimene.. Er det ikke enderim? Eller er det parrim? På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #10
01. juni 2015 af Stygotius

Jo, der er enderím


Svar #11
01. juni 2015 af Fedko

Tak!


Svar #12
01. juni 2015 af Fedko

Her er min synopse. Skal op i morgen gutter! er sådan lidt nervøs.. har i nogle tips til hvad man skal gøre og hvad man skal undlade til en mundlig eksamen? :) På forhånd tak og jeres muffins kommer med posten! :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
01. juni 2015 af Stats

Forstår du ikke titlen?

(håber du siger lidt mere, end bare det der :-) )

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #14
01. juni 2015 af Fedko

Jo jeg forstår godt titlen han har brugt de mørke fugle som i virkeligheden er de tyske flyvemaskiner. Og jeg siger selvføleglig mere, men da det er et svært digt så er jeg bange for at jeg kommer til at kludrer rundt i det (med svært mener jeg nogle sværer ord han har brugt) PS. det skal varer 10 minutter :)


Brugbart svar (0)

Svar #15
01. juni 2015 af Stats

Åhh. Ok.. Så er det vel meget passende

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #16
01. juni 2015 af Fedko

Tænker at jeg også skal læse digtet op, og forklare det nemlig :) altså hver strofe, så det er fint nok i guess :)


Brugbart svar (0)

Svar #17
01. juni 2015 af Stygotius

Hvad er det for ord du synes er svære ??


Svar #18
02. juni 2015 af Fedko

det med hjertets rod forstår jeg ikke helt, er det ikke som at sige in the bottom of our hearts? :)


Svar #19
02. juni 2015 af Fedko

og er det sandt hvis jeg siger at der er 3 vers/strofer og 6 verselinjer i hver af dem? forvæksler hele tiden rundt :) på forhånd virkelig tak, sæter stor pris på det :)


Brugbart svar (0)

Svar #20
02. juni 2015 af Stygotius

Jo, du har ret Det er det samme som "in the deep of my heart" eller "in the bottom of my heart".

Hvis man skal være teknisk , siger man at der er tre strofer, og seks vers i hver strofe.


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.