Matematik

Dobbel logaritme

27. maj 2015 af BygningskonstruktørenNyborg (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Forum

Jeg prøver lige igen :-)

Jeg kan ikke finde løsningen til de skrå linier der giver de rørdiametre som angivet på bilaget.

Funktionen skal anvendes i Excel, til beregning af teoretisk rørdiameter, således at den afløbsstrøm (her X-aksen) der beregnes i skemaet, "automatisk" returnerer den teoretiske indvendige rørdimension.

Jeg har tidligere spurgt til noget tilsvarende, men kan ikke rigtig komme videre med de info,  da det nok er over mit niveau, så jeg har behov for noget hjælp :-)

Håber på hurtigt svar.

De bedste hilsner

Morten Jepsen 

Vedhæftet fil: 1604994.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2015 af peter lind


Svar #2
27. maj 2015 af BygningskonstruktørenNyborg (Slettet)

#1

Øhhh....

/Morten


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. maj 2015 af peter lind

akserne er logaritmisk inddelt. Da det drejer sig om rette linjer gælder der

log(y) = a*log(x)+b

ved aflæsnig kan du så finde a og b.

da a*log(x) +b = log(xa)+ b kan sammenhængen også angives som

y = 10log(x^a)+b = 10b* 10log(x^a) = 10b*xa = c*xa


Svar #4
27. maj 2015 af BygningskonstruktørenNyborg (Slettet)

Hej Peter

Du har sikkert ret, min udfordring er at jeg ikke kommer i mål med det, jeg strander helt enkelt undervejs.Jeg tror måske jeg gør noget forkert i aflæsningen.

Er det på denne måde: X=5, Y=6, de mødes så der hvor rørdiameteren er Ø100, men hvad er det så jeg har fundet?

jeg har den funktion der den linie der angiver "promillefald for selvrensning.

/Morten


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. maj 2015 af peter lind

Mit problem med opgaven er at jeg er lige så uvidende om emnet som du muligvis er for matematik. Jeg aner ikke hvad der er på den graf og hvad du har brug for. Det jeg er kommet frem til er funktionen for en af de rette linjer. De konstanter (a, b og c) der indgår i udtrykket kan findes ud fra aflæsninger på grafen men et (x,y) punkt er ikke nok. Der skal mindst to til og de skal ligge rimeligt langt fra hinanden af hensyn til nøjagtigheden


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. maj 2015 af peter lind

Du har vel ikke funktionsudtrykket for det der ligger bag diagrammet ?


Svar #7
27. maj 2015 af BygningskonstruktørenNyborg (Slettet)

Hej Peter

Tak fordi du orker at kigge på det.

den eneste information jeg kan beregne uden brug af digrammet er l/s, altså hvor meget vand der skal ledes bort, jeg har så konstrueret en funktion der finder "minimumsfald for selvrensning" udfordringen er at jeg ved at anvende "l/s" som jeg kan regne, vil kunne regne diameter osv., i et skema hvor jeg kan indtaste hele installationen, altså eksempelvis 20 parcelhusgrunde, veje osv. og regnearket skal så automatisk udregne alle rørdimensioner og promillefald.

Jeg har tidligere spurgt herinde om samme udfordring ( https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1290330 ), måske du kan udlede noget af det.

Jeg har vedhæftet et regneark der gør præci det jeg gerne vil have gjort, det kan dog kun regne et rør ad gangen, og så er det låst så man ikke kan anvende det på anden måd eller se hvordan det er lavet.

/Morten


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. maj 2015 af peter lind

I den anden tråd er der fundet en formel for b. For at bruge den skal man vide hvad b er.

I dit regnear er der angivet en formel af nogen mennesker. Ved du hvor man kan finde den formel.

Jeg selv orker ikke mere i aften. Jeg vil bare lave mange fejl så jeg stopper til i morgen


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. maj 2015 af SuneChr

Hej Morten.

Jeg har regnet på dit dobbeltlogaritmiske papir og fundet en formel, der tilnærmer rørdiameteren ret godt.
Jeg skal, om du ønsker det, gerne redegøre for fremgangsmåden, - ved lejlighed.
Hvis du, som x, indtaster afløbsstrømmen og y, som ledningsfaldet i 0/00 ,
fås rørdiameteren  f (x ; y) som

f\left ( x;y \right )=76,147\cdot \frac{x^{0,377093}}{y^{0,192}}     .          


Svar #10
27. maj 2015 af BygningskonstruktørenNyborg (Slettet)

Foreløbig tak.

Jeg vil i morgen se om jeg kan få det til at virke.

Godnat og sov godt

/Morten


Brugbart svar (1)

Svar #11
28. maj 2015 af SuneChr

Ad # 9
For et passende udvalg af iso-linjerne for rørdiametre er deres potentielle forskrifter for
diametrene 50, 75, 100, 150, 200, 300 fundet ved regression.
Da linjerne er parallelle i det dobbelte logaritmiske system, er potenseksponenten den samme for alle linjer.
Den er fundet til  1,964024 .  Rørdiametrene som funktion af koefficienterne er angivet grafisk herunder med forskrift. Ved funktionssammensætning fås den endelige forskrift  f (x ; y) for rørdiameter
som funktion af x og y.
Man skal så respektere grænselinjen for minimumsfaldet, hvor forskriften herfor er udregnet til
y=24\cdot x^{-\frac{3}{2}\log 2}  hvorunder (x ; y) ikke må befinde sig.
SP 2805151301.PNG

Vedhæftet fil:SP 2805151301.PNG

Skriv et svar til: Dobbel logaritme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.