Fysik

Termisk energi

28. maj 2015 af rallelarsen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej folkens har et spørgsmål om termisk energi.
Min fysikbog definerer termisk energi som værende den samlede kinetiske og potentielle energi af et stofmængdes molekyler eller atomer. Mit spørgsmål er: Hvorfor medregner man den potentielle energi? Et stofs temperatur afhænger jo af molekylerne/atomernes kinetiske energi, så hvad har potentiel energi med noget at gøre? Der er også andre steder der definerer termisk energi som værende udelukkende den samlede kinetiske energi.

Mvh Rasmus


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. maj 2015 af peter lind

Jeg kunne tænke mig at det har noget med kvantemekanikken. Der kan man normalt ikke skelne mellem hvad der er kinetisk energi og hvad der er potentiel energi, men kun tale om den samlede enrgi


Svar #2
28. maj 2015 af rallelarsen (Slettet)

Hmm, det bedste svar jeg fandt var dette på en amerikansk side. "the molecules have kinetic energy because they are moving and vibrating, and they have potential energy due their mutual attraction for one another - much the same way that the book and the Earth have potential energy because they attract each other". Kan godt sætte tingene i sammenhæng nu, tak for svaret, det er bare rart at kunne redegøre for til min mundtlige fysikb eksamen ;)


Skriv et svar til: Termisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.