Fysik

Ækvivalent modstand

28. maj 2015 af Searchmath - Niveau: Universitet/Videregående
Hej

Hvordan udregner man den samlet modstand her? :)
Vedhæftet fil: image.jpg

Svar #1
28. maj 2015 af Searchmath

Og hvad får I i0 og I1 og R til?
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. maj 2015 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. maj 2015 af peter lind

uha. Det billed er godt fortegnet.

Figuren er en rektangel, der deles af en diagonal. beregn erstatningsmodstanden for de to sider, der ligger på hver side af diagonalen. du har nu 3 parallelforbundne modstande


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2015 af Soeffi

Se evt. https://www.youtube.com/watch?v=yDNLukl1sDQ, hvis det er en bro-forbindelse.


Svar #5
29. maj 2015 af Searchmath

Jeg får ikke et pænt tal:/ jeg får 71/12

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. maj 2015 af peter lind

Det behøver det vel heller ikke være.

Jeg er ikke sikker på at jeg har læst tallene rigtig; men jeg får de 3 parallelle forbindelser til 2kΩ, 4kΩ og 7kΩ. sat sammen giver det ikke noget pænt tal; men ikke dit tal


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Det fremgår ikke klart mellem hvilke to punkter du skal finde modstanden, men hvis #6 har ret i, at disse punkter er markeret med en klat, er her et hint til hvordan dette ( og mere komplicerede ) kredsløb gennemregnes:

Du kigger på modstandene og finder en "fællesnævner": 2kΩ, 4kΩ og 7kΩ har "fællesnævneren" 28 kV, så den spænding påtrykker du. Strømmene bliver så: 14A + 7A + 4A = 25A = Itotal.

Rtotal = U / Itotal.

Metoden er i princippet den samme som alt dette "parallelleri", men ved at påtrykke en bekvem spænding bliver opgaven jo det rene hovedregning.

( Hvem kan regne (7kΩ)-1 ud i hovedet? )


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

#1:  

I1 = 12V / 6kΩ

I0 = I1 + 1mA    ( Kirchhoffs strømlov )


Skriv et svar til: Ækvivalent modstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.