Engelsk

Hvor man fejl kan man have skriftligt og stadig få 12?

29. maj 2015 af camillahedelun (Slettet) - Niveau: A-niveau

Efter at have været til skriftlig engelsk A niveau har jeg alligevel opdaget 3 fejl. "in a incorrect way" "after her opinion" og "the sons feels". Hvis essayet nu ellers er godt tror I stadig godt man kan få 12?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2015 af alexandersvanholm

Er dette fejl som du har lavet i første delprøve eller i dit essay?


Svar #2
29. maj 2015 af camillahedelun (Slettet)

Jeg er ret sikker på at min første delprøve er rigtig god og godt kan trække karakteren lidt op

Men de er i mit essay 

Vedhæftet fil:eng eksamen.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2015 af alexandersvanholm

Hvis din første delprøve er til et 12 tal, så skal du i hvert fald regne med et 10 tal samlet. Personligt ville jeg give dit essay 10 med en lille pil op. Godt skrevet.


Svar #4
29. maj 2015 af camillahedelun (Slettet)

Tak for svar

10 er også en god karakter - bare ikke når jeg har fået 12 i årskarakter. Jeg ved godt det ikke kun handler om fejl men også indhold dog følger jeg måske lige det er en fejl for meget. Selvom jeg fik 12 til terminsprøven hvor jeg havde 2 reelle fejl og 2 små stavefejl


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. maj 2015 af alexandersvanholm

#4

Fejl trækker ikke så meget ned, når der ikke er så mange. Det største krav er, at du besvarer den stillede opgave præcist.


Svar #6
30. maj 2015 af camillahedelun (Slettet)

Ja indhold tæller en del i engelsk, men nu har jeg fundet en fjerde lille fejl og tænker 12-tallet begynder at forsvinde


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. maj 2015 af PSXL

Hvordan plejer du at rette den? På computeren?
Jeg printer altid selv ud og læser sætning for sætning på nært hold, der kan man fange de irriterende fejl.

Brugbart svar (0)

Svar #8
30. maj 2015 af alexandersvanholm

#6

Jeg er enig med #7. For at rette din opgave på den mest sublime måde, så printer du din opgave ud og lægger alle elektroniske midler væk. På den måde sidder du kun med dit essay og intet andet forstyrrende.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. maj 2015 af Therk

#4

Tak for svar

10 er også en god karakter - bare ikke når jeg har fået 12 i årskarakter. Jeg ved godt det ikke kun handler om fejl men også indhold dog følger jeg måske lige det er en fejl for meget. Selvom jeg fik 12 til terminsprøven hvor jeg havde 2 reelle fejl og 2 små stavefejl


10 er ikke en god karakter, hvis du er utilfreds med den. 10 er en god karakter, hvis du er tilfreds med den.


Brugbart svar (0)

Svar #10
30. maj 2015 af Stygotius

Selvfølgelig kan man ikke få 12 hvis man har lavet kongruensfejl.

Hvad tror du at 12 skal betyde ??


Brugbart svar (0)

Svar #11
31. maj 2015 af Therk

#10

Selvfølgelig kan man ikke få 12 hvis man har lavet kongruensfejl.

Hvad tror du at 12 skal betyde ??


I dag? Jo, det kan man da.


Svar #12
02. juni 2015 af camillahedelun (Slettet)

Jeg ved udemærket godt, hvad der skal til for at få 12. Og man kan sagtens have et par fejl for at få 12 - også en enkel kongruensfejl. 

Jeg er bare bange for jeg lige har en fejl eller to for meget :-(


Brugbart svar (0)

Svar #13
02. juni 2015 af Stygotius

Du kan da ikke stave til "udmærket".

Ifølge bekendtgørelsen gives karakteren 12 for "den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler."

En besvarelse med kongruensfejl kan ikke kaldes en "fremagende præstation", og en kongruensfejl er ikke en "uvæsentlig mangel", men en elementær fejl, der absolut ikke må forekomme til en studentereksamen der skal bedømmes med karakteren 12.

Hvis man giver 12 for den slags, har man taget al værdi ud af et 12-tal.


Brugbart svar (0)

Svar #14
06. juni 2015 af Seshat (Slettet)

Stygotius, jeg er enig i, at man fjerner værdien af et 12-tal ved at give den til mangelfulde besvarelser. Dog ved du lige så vel som jeg, at der i langt de fleste tilfælde vil gives et 12-tal, hvis en enkelt kongruensfejl er den eneste fejl i opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #15
06. juni 2015 af Stygotius

Mener du at en kongruensfejl er en *ubetydelig mangel" ??

I øvrigt mener jeg at det er katastrofalt at man har  fjernet 13-tallet med det som det stod for.


Brugbart svar (0)

Svar #16
06. juni 2015 af Seshat (Slettet)

Ja, jeg vil mene, at en enkelt kongruensfejl i en engelskopgave er en ubetydelig mangel. Jeg siger dermed ikke, at det generelt er lige meget, hvis man laver kongruensfejl, men man skal stadig have mulighed for at få topkarakter, selvom man i et enkelt tilfælde lader en fejl slippe igennem filtret i kampens hede. Det kan ske for enhver, og hvis man i resten af opgaven beviser, at man kender reglerne for kongruens - hvilket man uden tvivl får rig mulighed for - så bør den, der retter opgaven, se igennem fingrene med det.

Personligt er jeg aldrig blevet bedømt, før 7-trinsskalaen blev indført, men også jeg kan se fordelene ved at have en karakter som den øverste på 13-skalaen.


Brugbart svar (0)

Svar #17
06. juni 2015 af Stygotius

Ja, afgjort

Karakteren !3 blev givet for "en usædvanlig selvstændig og udmærket præstation eller et tilsvarende standpunkt, hvis forudsætning er en suveræn præstation, som viser hurtig opfattelse og fuld forståelse af et problem eller et emne, og som tillige viser selvstændig stillingtagen og overblik over større dele af stoffet og deres indbyrdes sammenhæng".

Dette dækker karakteren 12 bestemt ikke  i dag.


Skriv et svar til: Hvor man fejl kan man have skriftligt og stadig få 12?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.