Fysik

Kondensator og spole

29. maj 2015 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg har løst denne opgave, og vil hører om der er nogen der kan give mig lidt baggrundsteori? 

Min løsning er:

del 1) v1=0 V, v2=10 V og v3=0V

del 2) v1=10V, v2=0V og v3=0 V

Min forståelse:

del 1 - kredsløb a:

Når v1 er lig 0 fordi spændingen ikke kan ændres momentant i en kondensator derfor må spændingen være lig 0. (evt. fordi den skal oplades for at opnå en spænding?)

Del 1 - kredsløb b:

Når kredsløbet er lige blevet tændt er der heller ikke en spænding over spolen. 

Del 1 - kredsløb c:

For tiden større end 0 er der en spænding over et kredsløb hvor vi både har en kondensator og spole. 

Del 2 - kredsløb a:

Når en kondensator har været tændt i lang tid så er den fuldt opladt og skal begynde med at aflade derfor er spændingen V=R*I. 

Del 2 - kredsløb b:

Når en spole har været tændt i lang tid er der ingen spænding. 

Del 2 - kredsløb c: 

Når en spole og kondensator er i et kredsløb er der 0 V pga. når spolen har været tilsluttet i lang tid mister den sin spæding. 

I må meget gerne rette mig hvis jeg har misforstået opgaven. 

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. maj 2015 af Soeffi


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

Del 1 - kredsløb b:

Når kredsløbet er lige blevet tændt er der heller ikke en spænding over spolen. 

Der er ingen strøm gennem spolen, for du kan ikke ændre strømmen momentant gennem en spole. Dvs. at modstanden alene må lede strømmen.

Del 1 - kredsløb c:

For tiden større end 0 er der en spænding over et kredsløb hvor vi både har en kondensator og spole.

Spole eller ej: Du kan ikke ændre spændingen momentant over kondensatoren.


Svar #3
29. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Tak! 

Er der aldrig en spænding over spolen og kun strøm? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

Del 2 - kredsløb c: 

Når en spole og kondensator er i et kredsløb er der 0 V pga. når spolen har været tilsluttet i lang tid mister den sin spæding. 

Dårlig formulering:  Der induceres ikke længere spænding i spolen, da strømmen er konstant:

Uspole = L * dI/dt.

#3:  Så ved strømændring/vekselstrøm er der spænding over en spole.


Svar #5
29. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Er der ingen spænding over en spole både når den er tændt/slukket men kun en strøm?


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. maj 2015 af Eksperimentalfysikeren

#5

Lige når der er tændt for strømmen, løber der ingen strøm gennem spolen. Den skal derofr gennem modstanden, hvilket kræver, at der en spænidingsforskel over modstanden og dermedd over spolen. Spændingsforskellen kan findes med Ohms lov. Efter nogen tid løber der strøm gennem spolen, hvorofr strømmen gennem modstanden bliver mindre, hvilket igen betyder, at spændingsforskellen bliver mindre.


Skriv et svar til: Kondensator og spole

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.