Fysik

Inverterende operationsforstærkerkobling

29. maj 2015 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej nogen der har en idé om hvad jeg skal gøre i denne opgave? 

tak på forhånd 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. maj 2015 af Soeffi


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

Operationsforstærkeren er ideel  =>  Indgangsmodstanden er uendelig. Endvidere er Vi+ = Vi- , da forstærkningen er uendelig.

Til t=0 er udgangsspændingen, Vo = 0V. En indgangsstrøm = 500μA påtrykkes den negative indgang.

Iflg. KCL ( har vi lige haft ) må denne strøm forsvinde igen gennem C ( Rin er uendelig ). Dvs. at spændingen over kondensatoren vokser ( kondensatoren oplades ), idet Vo mindskes, ved:

dVo/dt = -I/C = -500μA/100nF = -5kV/s = -5V/ms.

Til t=1ms vender indgangsstrømmen, og kondensatoren aflades ( Vo vokser ).


Svar #3
29. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

#2

hvorfor løber der ingen spænding til t=0? 

Hvordan kan du se, at indgangsstrømen påtrykkes af den negative indgang - er det fordi den er den inverterende indgang? 

Hvilken formel har du brugt til at beregne udgangsspændingen vo? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

hvorfor løber der ingen spænding til t=0? 

Vi+ = 0V    =>  Vi- = 0V. C er ikke opladet   =>   Vo = 0V

Hvordan kan du se, at indgangsstrømen påtrykkes af den negative indgang.

Der er forskellige konventioner for disse indgange, "INV", "-" og "i-" er blot nogle af dem for den inverterende indgang.

Hvilken formel har du brugt til at beregne udgangsspændingen vo?

Vo = ( Vi+ - Vi- ) * ∞     ( ∞ ≈ 1.000.000 ).

Men altså man bruger ikke formler til sådan noget som det her. Man bruger betragtninger ( snusfornuft ).
Det er jo nogle gange svært at indsætte værdien ∞ i en formel.


Svar #5
29. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Men for mig kunne det godt ligne at vi bruger ohms lov fordi vi vil beregne V=I/C da vi har en kondensator, men det måske forkert at tænke i de baner = Ved ikke rigtig hvordan jeg ellers skulle løse opgaven hvis jeg ikke brugte nogen formler. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

#5:  Men for mig kunne det godt ligne at vi bruger ohms lov fordi vi vil beregne V=I/C

V er ikke det samme som dV/dt.

Skal du endelig sammenligne med Ohms lov, kan du sige at C har impedansen (kompleks modstand):

Zc = 1 / jωC   =>  V = I / jωC   ( alias V = I * R ).

eller skrevet ved den Laplace transformerede:

V(s) = I(s) / sC

Men det kommer du til om et års tid eller to.


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

#5: Når en strøm (500μA) påtrykkes i- , og når spændingen Vi- derved bare vokser mikroskopisk, vil Vo tordne nedad, hvorved C oplades, med negativ ladning ved Vo . Hastigheden hvormed Vo aftager styres af den balance hvorved ladestrømmen gennem C netop bliver -500μA, således at KCL er opfyldt ved den inverterende indgang.

Denne faldhastighed er i #2 beregnet til -5V/ms.

I opgaven står at du blot skal skitsere dette forløb. Der er ikke så mange formler i det.

Husk, at dV/dt bliver lig med +5V/ms til tiden t=1ms.


Skriv et svar til: Inverterende operationsforstærkerkobling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.