Matematik

Konvergens

30. maj 2015 af Niko83 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude.
Jeg har en opgave, som lyder.

Konvergens uden at estimere dens grænse.
 Vis, at udtrykket generelt af serien     \sum_{n=1}^{\infty}ln(\frac{\sqrt{1+n}}{n})     svarer til (er ækvivalent til)  \frac{1}{n^2}.

Er der nogen,der kan vejlede eller hjælpe med at løse denne opgave.
Jeg kan ikke finde nogen sætning eller definition, som kan hjælpe til at løse denne opgave.

Jeg håber, at høre af nogen


Svar #1
30. maj 2015 af Niko83 (Slettet)

Jeg mente at rækken   [\sum_{n=1}^{\infty}ln(\frac{\sqrt{1+n^2}}{n})] 


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. maj 2015 af peter lind

kvrod(1+n2)/n = kvrod(1+1/n2) ) hvor 1/n2 -> 0 for n ->∞

Du kan så enten bruge først Taylorækken for kvrod funktionen og bagefter for logaritmefunktionen eller du kan lave en rækkefudvikling af den samlede funktion


Svar #3
30. maj 2015 af Niko83 (Slettet)

Jeg kan  forstå, at 
[\sum_{n=1}^{\infty}ln(\frac{\sqrt{1+n^2}}{n})] =[\sum_{n=1}^{\infty}ln(\sqrt{\frac{1+n^2}{n^2}}) 
og  \lim_{n->\infty}\frac{1}{n^2}\Rightarrow 0
Men jeg kan ikke forstå, hvordan  kan  jeg vise,  at  [\sum_{n=1}^{\infty}ln(\sqrt{\frac{1+n^2}{n^2}}) svarer det same som \frac{1}{n^2}


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. maj 2015 af peter lind

(1+n2)/ n2 = 1+1/n2  kalder du 1/n2 for x har du at du skal finde ln(kvrod(1+x) )=ln( 1+x)½) = ½*(ln(1+x) )≈ ½(x-x2/2 + ... som er konvergent for x < 1. beholder du kun det første led har du altså at rækken er omtrent lig med 0,5/nfor tilstrækkelig store værdier af n


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. maj 2015 af YesMe

Vis at

for alle n≥1. Er det det du mente?


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. maj 2015 af peter lind

nej. Det jeg mener er at for meget store n er funktionen næsten det samme som 0,5/n2..

Hvis du kan vise  uligheden i #5 kan du sige at rækken er konvergent såfremt summen af 1/n2 er det


Skriv et svar til: Konvergens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.