Fysik

Nogen der kan se fejlen?

30. maj 2015 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej jeg skal bestemme effekten som afsættes i elastningsmodstanden. Nogen der kan se hvad der går galt nåe jeg simulere det på programmet? 

Ellers tager jeg også gerne mod hjælp til hvordan jeg ellers skulle løse den i hånde. 

Tak på forhånd 


Svar #1
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Her er opgaven 


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. maj 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Du har vendt E1 på hovedet.

I hånden:  Vi = 1V     =>   Vout = -8V

P = U2 / R


Svar #3
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Skal der være en værdi over E1? 

Og hvor har du formlen fra? :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. maj 2015 af hesch (Slettet)

Skal der være en værdi over E1? 

Det ved jeg ikke, for jeg kender ikke dit simuleringsprogram, endsige det tegnede symbol E1. Jeg kan bare se at det vender på hovedet.

Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alle disse simuleringsprogrammer ( og solve funktioner ). Dem kan du bruge, når det bliver svært ( kredsløb med 7 transistorer og 35 modstande ). Indtil da: Lær det fra bunden, regn i hånden eller i hovedet. Få forståelsen af hvad du laver, og hvordan ting virker.

Og hvor har du formlen fra?

Den kan jeg tilfældigvis huske. Hvis jeg glemmer den kan jeg hurtigt regne den ud fra Ohms lov:

P = U * I,     I = U / R     =>

P = U * ( U / R ) = U2 / R


Svar #5
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Mange tak du er meget dygtig til det! Du har ret jeg dropper bare simuleringerne og regner det ud fra formler og teorien :)


Svar #6
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Må jeg lige hurtigt høre dig om hvordan man kan beregne den ubekendte modstand R4 her jeg kan slet ikke komme videre. Jeg ved at R5 er uendelig så der går ikke nogen strøm gennem R5. 


Svar #7
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Jeg forstår ikke hvilke der er parallele og hvilke der sidder i serie:( Er meget dårlig til at aflæse det så tænker om du har en god huskeregel. Jeg plejede at se det ud fra knudepunkter, men kan godt blive i tvivl nogen gange. 


Svar #8
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Mit bud er R1 og R2 er serie og R3 og R4 er serie tilsammen er de parallele med de modenstående. 


Brugbart svar (1)

Svar #9
30. maj 2015 af hesch (Slettet)

#6: Jaah, det er selvfølgelig en løsning, at sætte R5 = ∞, men jeg tror ikke det lige var det, der mentes med opgaven.

Altså, du piller lige R5 ud af kredsløbet for en kort stund. Du har to knudepunkter i kredsløbet:

A mellem  R1, R2  og B mellem  R3,R4.

Kalder vi spændingen over  R1,R2  og  R3,R4  for U, findes

UA = U * R2 / ( R1 + R2 )
UB = U * R4 / ( R3 + R4 )

Spørgsmålet er så: Hvis vi nu beregner R4 således at UA = UB, hvor meget strøm vil der så løbe gennem R5, hvis vi genindsætter den ?  ( Svaret er: Ingen ).

Så prøv nu at opstille en ligningen: UA = UB ( uden R5 ) og beregn i hånden værdien af R4.


Svar #10
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Jeg har brugt dine ligninger for Ua og Ub og sat dem lig hiannden og isoleret R4 til at være 4 kohm :)


Svar #11
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Men hvordan kom du frem til Ua og Ub? Altså hvorfor har du R2 modstanden øverst og R4 i Ub? Jeg forstår det godt hvordan man kan sætte dem lig hinanden. Problemet er at opstille selve udtrykket. 


Svar #12
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Vil det have været i orden hvis jeg havde vendt dem om så tælleren var R1 i Ua og i Ub var det R3? :)


Brugbart svar (1)

Svar #13
30. maj 2015 af hesch (Slettet)

UA = U * R2 / ( R1 + R2 )
UB = U * R4 / ( R3 + R4 )

UA = U     =>

U * R2 / ( R1 + R2 ) = U * R4 / ( R3 + R4 )      =>    ( divder med U )

R2 / ( R1 + R2 ) = R4 / ( R3 + R4 )                 =>    ( gang over kors )

R2 * (R3+R4) = R4 * (R1+R2)                        =>     ( gang ind i parenteser )

R2*R3 + R2*R4 = R4*R1 + R4*R2                 =>     ( subtraher R2*R4 )

R2*R3 = R4*R1                                           =>     ( opstil en relation )

R4/R3 = R2/R1  ( eller for den sags skyld  R3/R4 = R1/R2 )    =>

R4 = R2*R3/R1

Se nu bare:  Du skal øve dig i at regne i hånden.


Brugbart svar (1)

Svar #14
30. maj 2015 af hesch (Slettet)

Men hvordan kom du frem til Ua og Ub?

For UA:

IA = U / ( R1+R2)

UA = R2 * IA      =>

UA = R2 * U / ( R1 + R2 )


Svar #15
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Mange tak for svaret! Jeg forstår det godt nu, og er godt klar over jeg skal øve mig i håndregning. 

Kunne du hjælpe med at forstå hvordan man kan beregne erstatningsmodstanden?

Jeg er bare altid så i tvivl så snart kredsløbet er en smule svær. 

Håber du gider se på den vedhæftet :)


Brugbart svar (1)

Svar #16
30. maj 2015 af Soeffi

Hvad er spørgsmålet?


Brugbart svar (1)

Svar #17
30. maj 2015 af Soeffi

-


Brugbart svar (1)

Svar #18
30. maj 2015 af hesch (Slettet)

#16:  Set fra Vs er belastningsmodstanden:  (R1+R2) || (R3+R4).

Dette gælder også for denne figur, hvis R4 = R2*R3/R1, for da der ikke går strøm gennem R5 kan kredsløbet ikke "mærke" at du fjerner R5.

Nu ved jeg så ikke om du spørger om erstatningsmodstanden for ovenstående figur generelt, altså hvis ikke det gælder at R4 = R2*R3/R1 ?


Brugbart svar (1)

Svar #19
30. maj 2015 af hesch (Slettet)

#18:  Hjælp Soeffi !


Svar #20
30. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Ja præcis det er figuren fra #16 :)


Forrige 1 2 3 Næste

Der er 45 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.