Fransk

Fransk mundtlig eksamen

01. juni 2015 af Julleeeeeeeeee (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa!
Er der nogle, som kan give mig guldkorn til, hvordan jeg bedst forbereder mig til mundtlig fransk? Er det nødvendigt at læse hele pensum, når det er en 24-timers eksamen?
Jeg er lidt på bar bund.. Håber, der er nogle der kan hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2015 af french doctor

Hej

Ja, du skal læse hele pensum - du har nemlig ikke tid til at læse tekster fra pensum i de 24 timer: Her er du fuldt optaget af at læse din tekst og skrive og øve dit foredrag.

Hvordan læser du så op?

1) Lav en læseplan!

Hvilke tekster og emner skal du læse hvilke dage.

2) Til hver tekst laver du et kort resumé - og skriver bullet-sætninger omkring emnet. Selvfølgelig på fransk!

Husk at træne i at tale om hver enkelt tekst - det er vigtigt at arbejde mundtligt, da det jo er en mundtlig eksamen: Så tal, tal, tal - ud i luften om emner og tekster.

Lav også lister med nøgleord til de forskellige emner - og træn dem! Så du har dit ordforråd på plads.

Pkt. 1 og 2 er god forberedelse til arbejdet med teksten i de 24 timer, hvor du skal kunne perspektivere til andre tekster/film mv. du har læst/set om samme emne.

3) Træn billedbeskrivelse:

Tag et billede, og brug 15 minutter på at skrive bullet-sætninger om det - alt, hvad du kan sige om det, du ser på billedet.

Når de 15 minutter er gået, fremlægger du billedet mundtligt, hvor du siger, alt det du kan. Du får på den måde realistisk træning og finder ud af, hvad du kan sige, og hvad du ikke kan sige, men skal arbejde med at kunne sige.

Efterhånden som du får trænet en masse billeder, skærer du tiden ned til 10 minutter og siden til 5 minutter.

Målet er at blive helt skarp på at tale om et hvilket som helst foto.

Når du kan nøjes med 5-10 minutter i forberedelsen til fotoet, får du så meget mere tid til den ukendte tekst, der skal oversættes/referes.

Vigtigt:

På dagen, hvor du trækker din tekst, skal du kunne arbejde koncentreret med fransk i op til måske 15 timer.

Det kan man kun, hvis man i læseferien har gjort det samme - arbejdet mange dage i mange timer.

Det bedste råd er derfor at lave en god læseplan og bruge mange timer hver dag.

Det svarer helt til at ville løbe et maraton - det kan man kun gøre optimalt, hvis man er i skarp træning og har løbet mange, lange ture :-)

Bon courage !

Et bon vent !

Sincèrement

Thomas

- - -

Sincèrement Thomas


Svar #2
01. juni 2015 af Julleeeeeeeeee (Slettet)

Fantastisk! Det var lige de guldkorn jeg manglede, dejligt! Tusind tusind tak for hjælpen, nu ved jeg, hvor jeg skal starte :D 
 


Skriv et svar til: Fransk mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.