Dansk Historieopgave

HASTER - Tendens og første/anden -hånds kilder?

02. juni 2015 af theheidin (Slettet) - Niveau: C-niveau

Som overskriften nævner, har jeg lidt promblemer med at finde tendensen i to nedstående kilder, derudover lyder mit spørgsmål også på, hvorvidt de er først/anden-hånds kilder? 

Den som var romer eller fanskamand er nu her gallilæer eller indbygger i palæstina… vi har allerede glemt vort fødeland. Mange af os ejer her i landet huse eller tjenere, som vi retmæssigt har arvet. En har ægtet en kvinde, som slet ikke er fra samme land som han selv, en syrisk eller armensk eller endog saracensk, som har modtaget dåbens nåde… de mest forskellige tungemål er nu fælles for både det ene og det andet folkeslag, og den indbyrdes tillid fører selv de fjerneste racer nærmere hinanden 

”De kristne pålægger i deres område muslimerne en skat som opkræves helt retfærdigt. De kristne betaler på deres side (en afgift) at deres varer; deres indbyrdes forståelse er fuldkommen, og retfærdigheden hersker i alle forhold… krigens mænd er optaget krig; folk lever i fred… situationen i dette land under disse forhold er så usædvanlige at man ikke kan beskrive det udtømmende


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2015 af Moderatoren

Har du styr på hvad en førstehåndskilde og en andenhåndskilde er?


Svar #2
02. juni 2015 af theheidin (Slettet)

Ja, jeg har fundet frem til om det er første eller anden - hånds kilde, men tendenserne har jeg lidt problemer med. 

- Begge tekster er for tiden mellem korstogene. 


Skriv et svar til: HASTER - Tendens og første/anden -hånds kilder?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.