Kemi

Kemi C eksamen - bilag

02. juni 2015 af TakTilAlleJerDejligeMennesker (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hey alle! Jeg skal til kemieksamen snart, men jeg forstår simpelthen ikke bilagene. Det ville være fedt, hvis der er nogen, der kunne hjælpe mig med at forstå dem og det er selvfølgelig okay, hvis man ikke kan forklare dem alle, men kun et par stykker! :)


Tak på forhånd! :D

Vedhæftet fil: Kemi C.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2015 af powpow

Er det alle bilag du ikke forstår?


Svar #2
03. juni 2015 af TakTilAlleJerDejligeMennesker (Slettet)

Jeg forstår kun nogle af dem :/

Jeg kan lige skrive, hvilke jeg ikke forstår: 
1. Molekyler: det 2. bilag
2. Ioner og ionforbindelser: det 2. bilag
3. Ioner og fældningsreaktioner: det 1. bilag
4. Kemisk mængdeberegning og kemiske reaktioner: det 2. bilag 
6. Mængdeberegning og idealgasloven: begge bilag
7.Syre-base kemi: det 1. bilag
8. Titreranalyse: det 2. bilag
9. Alkaner: det 2. bilag 
10. Carbonhydrider: begge bilag 
11. Fedtstoffer: begge bilag - (forstår egentlig godt det 1. bilag, men kan bare ikke finde ud af at navngive det)


 


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. juni 2015 af Soeffi

Jeg har skrevet nogle kommentarer med blå skrift.

Vedhæftet fil:opgave-c-bilag.pdf

Svar #4
03. juni 2015 af TakTilAlleJerDejligeMennesker (Slettet)

Jeg er virkelig taknemmlig for din hjælp, tak Soeffi! :D Jeg ville ikke have kunne forstå bilagene, hvis du ikke havde hjulpet mig!! :DD 


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2015 af Soeffi

#4. Jeg er glad for, at du kan bruge det.


Svar #6
03. juni 2015 af TakTilAlleJerDejligeMennesker (Slettet)

Men jeg er lidt i tvivl om 10. carbonhydrider og 11. fedtsyrer. 
I 10 carbonhydrider står der, at jeg skal bruge bilagene til at redegøre for navngivning af carbonhydrider. Jeg forstår ikke, hvordan jeg skal bruge bilag 1 til det, og jeg kan ikke finde ud af at navngive de to alkener i bilag 2. 

I 11. fedtsyrer står der, at jeg skal bruge bilagene til at redegøre for navngivning af fedtsyrer, men jeg forstår ikke, hvad bilag 2 har at gøre med navngivning af fedtsyrer? :) Kan du mon også hjælpe mig med det? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. juni 2015 af Soeffi

I organisk kemi bruger man noget der hedder en funktionel gruppe, dvs. noget der er forskelligt fra en almindelig kulstofkæde. De funktionelle grupper bruges til at nummere kulstofkædens C-atomer med. Hvis stoffet indeholder en dobbeltbinding og ikke andre funktionelle grupper nummeres C-atomerne, så dobbeltbindingen får lavest mulige nummer.

De viste stoffer hedder henholdsvis but-1-en og cis-but-2-en, navne der er alledt af butan.


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. juni 2015 af Soeffi

På samme måde nummereres fedtsyrerne, så det C der indgår i -COOH får nummer 1. (Her er -COOH, den vigtigste funktionelle gruppe vigtigere end dobbeltbindingerne). Den første fedtsyre i bilaget hedder octadecan syre (eller stearinsyre). Den anden (9Z)-octadecen syre og den tredje (9Z,12Z)-octodecadien syre. Der findes dog også andre nummerings systemer der starter fra den modsatte ende (som antydet med blå skrift på tegningen). Sidstnævnte sytem kender man bl.a. fra ω-3 fedtsyrerne (omega-3 fedtsyrer), der er fedtsyrer med en dobbeltbinding mellen 3. og 4. yderste C regnet fra COOH gruppen.


Svar #9
04. juni 2015 af TakTilAlleJerDejligeMennesker (Slettet)

Tusind tak Soeffi! :D 


Skriv et svar til: Kemi C eksamen - bilag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.