Debat

Racisme - debat

03. juni 2015 af Bjergaard (Slettet)

Et åbent forum til debat om børnebøgerne som bliver ændret på grund mulig racisme. Eks. Pippi Langstrømbes far må ikke hedde negerkonge. 

Skaber vi i virkeligheden fokus på forskellen, og lærer vi den nye generation at det ikke er okay at være fx. neger?


Brugbart svar (2)

Svar #1
03. juni 2015 af OnceUponATime

Jeg synes at det er okay at man "forbyder" ord som "neger" fordi disse ikke er pæne ord. Ordet neger er et segregerende ord. Ligesom ordet spadser. Du siger jo ikke om en handikappet person at personen er en spasser, for det er jo ikke et pænt ord, men er nedladende ord. Og det er ikke for, at lære børnene at det ikke er okay at være handikappet. Men det er for at lære dem, at forskelligheder skal respekteres og derfor skal der bruges pæne ord.
Når du lærer dit barn, at ordet neger er forbudt, så lærer du jo ike barnet at det at være mørk er forkert, men at ordet "neger" er forkert.
Så jeg synes at der er forskel på "neger" og det at være en mørkløddet.
På samme måde, hvis jeg må give et tilsvarende eksempel; du kalder jo ikke en gammel dame for kælling. Du har lært, at det ikke er en pæn måde at refererer til en gammel dame på, men det er ikke ensbetydende med, at det ikke er okay at være en gammel dame, vel?

Men det er selvfølgelig bare min mening :)

Brugbart svar (1)

Svar #2
03. juni 2015 af Dulugtergrimt

Jeg synes omvendt at det er helt forkasteligt, at vi forbyder ord, der kan (KAN) være "stødende". Jeg mener ikke, at vi skal genere folk på baggrund af hudfarve, seksualitet eller whatever, men ikke desto mindre er de børnebøger en del af historien. Det, jeg selv ville have gjort, var at sætte et spoiler-mærkat i bøgerne, der frasagde sig det syn om andre mennesker, som brugen af ordene lægger op til, men samtidigt beskrive, at det er en del af bogen, det var en del af tiden den er skrevet i, og derfor bliver ordet ved med at bestå.

Ellers skal vi til at forbyde rigtig, rigtig mange ord i det danske sprog - for hvor går grænsen? Er det kun folk med en anden hudfarve, der kan føle sig stødt af et bestemt ord? Kan asiatere føle sig stødt af at blive kaldt "gule" og få det ord banlyst? Kan kaukasiske folk finde det stødende at blive kaldt "kartoffel" og få det ord banlyst? IMO er der ingen forskel, for alle ord kan gøre ondt, hvis de bliver brugt forkert.


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. juni 2015 af OnceUponATime

Jeg er faktisk enig i #2. Ordene skal vel ikke forbydes, men man skal nok lære at bruge dem ordentligt. Jeg er sikker på, at det er brugt som en joke i Pippi, og det er vel ret fint. For det var jo ikke ment negativt. Eller var det? For hvornår bruger man ordet neget om en mørk person, og hvornår bruger man bare ordet mørk? Eller sort?
Nogen folk kan føle sig virkelig fornærmet over disse ord. Men synes at det er finte nok at bruge det som humor. Men ikke, at man skal indføre ordet neger for en mørk person. Det synes jeg slet ikke er fint. Men som en joke ja.

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. juni 2015 af SuneChr

Ærlig talt, - hvor sart har man lov til at være?
Må man ikke længere spise negerboller?
Må man ikke længere fyre kinesere af nytårsaften?
Må man ikke længere tænde en cubaner? (en cubansk håndrullet cigar)
Må man ikke længere føde et mongolt barn?
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=neger
https://www.google.dk/?gws_rd=cr,ssl&ei=NSuMVYjUAYWisgG64Zi4Aw#q=fy+fy+skamme


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. juni 2015 af OnceUponATime

#4 Det synes du er i orden. Men man må måske ikke lave jokes, hvor gas og jøder aasocieres? Men det må man godt om neger og associerer de mørke flodeboller med en mørk person? Eller hvad? Synes ikke, det er i orden at associere ting med mennesker! Eller på nogen måde gøre grin med noget der kan såre dem! Sådan nogle "Jokes" kan minde folk om tidligere prejudice deres folkegruppe har måtte stå mål for. Vi skal lære at respektere hinanden og se bort fra farve, etnicitet mm. Synes jeg selv, ihvertfald.

Jeg ser ingen farve når jeg taler med en afrikanere eller en fra Sri Lanka. Ej gør jeg heller, når jeg taler med en araber eller afghaner. Det giver, ifølge mig, ingen mening at associere ting, såsom flødeboller, med negermennesker.

Men vi skal have hver vores mening!! Og det synes jeg er helt okay! :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. juni 2015 af Stats

En neger er en neger...

En perker er en perker...

En skævøjet er en skævøjet...

En rødhudet er en rødhudet...

osv. osv...

Sporten for at peger fingre af andre vokser og vokser... Racismekortet er der kommet inflation i. Og værst af alt, der findes personer ligesom feministerne, som udelukkent søger efter ting/personer/begivenheder/m.m som man kan forbinde med noget racisme.. Ad siger jeg bare! at man kan forbinde ordet "neger" med racisme viser mig bare, hvor dum den person som har behovet for at rette mig  er..!

Hvis man mener at ordet "neger" er racistisk, så vil jeg i hvert fald også gerne trække mit racismekort frem overfor englænderne.. "Great Dane" --> Virkelig grim hund <--> Jeg skal ikke forbindes med et så grimt dyr, de små engelske racister!

(Håber det vækker vrede hos nogen, får så går lidt af budskabet ind.)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #7
26. juni 2015 af SuneChr

# 4 fortsat.
Så og hørte netop i TV-Avisen på DR1 at man har opfordret Djurs Sommerland til at tage to 20 år gamle forlystelser ud af drift. Man mener, det er racistisk og harmes over at tilbyde en tur i Hottentotkarrusellen og Kannibalgryderne.
Ja, - hvad skulle man dog gøre uden facebook? Nu må vi have alle vikingeskibe i alverdens forlystelsesparker skrottet, da vi danskere helst ikke vil sammenlignes med en med horn i panden.
Hvordan skulle det dog gå turistindustrien, hvis vikingerne forsvandt som souvenir?
Ak ja, - mon ikke verdens problemer ligger i en helt anden boldgade? Der er nok at ta' fat på.

 


Brugbart svar (1)

Svar #8
26. juni 2015 af JEEJ2008

#1 Der må vi være lidt uenige eftersom det ikke er alle der bruger ordet nedsættende. Ordet "neger" stammer fra latin "niger" der betyder sort. Det er jo blot en betegnelse for personer af eks. Afrikansk afstamning. Faktisk synes jeg det lyder endnu mere forkert når man betegner en person som "sort"

Og jeg må sige at jeg har aldrig associeret en negerbolle med en neger!


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. juni 2015 af Stats

Man kunne også bare lave alle forlystelser/skulpture osv. hvide. Bandlyse at tegne negere. Fjerne negere fra al turisme, og gøre det til hvide mennesker. Eller bandlyse farven brun... Der ville man vel også trække racismekortet frem, og slå ned på at Danmark ikke har nogen figure som er sorte i huden... (jeg bryder mig bestemt ikke om at bruge ordet "sort/sorte/brun/brune", det lyder sQ ærligt talt mere racistisk end neger)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Racisme - debat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.