Teknologi

Hjælp til spørgsmål om kredsløb

07. juni 2015 af lhp17 - Niveau: B-niveau

Hej, :)

Jeg skal snart til eksamenen i teknologi, og mit fysiske produkt er et timer kredsløb. Jeg er nervøs over hvilke spørgsmål censoren vil spørge om mit kredsløb. Jeg har aldrig fremlagt om et kredsløb før, så jeg er helt blank over hvilke spørgsmål man skal være forberedt på, udover selvfølgelig hvordan det virker, men hvilke spørgsmål kan en censor overordnet finde på at spørge ind til?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2015 af mathon

Du skal selvfølgelig kunne forklare, hvorfor timeren kun virker ved tilslutning til 6 V vekselspænding = 6 V \! \sim


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juni 2015 af hesch (Slettet)

Timerens vigtigste funktion er tidtagning. Denne kan baseres på en tidskonstant for et RC-led eller ved tælling af et antal clocks fra en oscillator. Nu ved jeg ikke hvordan din timer ser ud, men censor kan ikke undgå at komme ind på hvordan denne tidsudmåling finder sted.

Tænk på et (mekanisk) køkkenur:  Hvordan indstiller man tiden?  Man drejer viserknappen 8 af disse minutstreger, så drejer knappen ganske langsomt tilbage til 0, hvorefter det ringer. Osv.


Skriv et svar til: Hjælp til spørgsmål om kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.