Spansk

Spansk på STX

08. juni 2015 af ghlajskel (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Er der nogle der kan beskrive hvordan spansk a er på STX?

Hvad er det sværest og hvad er det nemmeste? (Grammatik eller sproget)

Fortryder i eller jeres venner valget og hvad lavede i timerne?

Kan man nå at læse et sprog på sølle 3 år? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. juni 2015 af LarveD (Slettet)

I min erfaring har det været et ret svært fag. Der er en del grammatik, der skal læres udenad (dog meget bedre end fransk!). Men hvis man kan lide sprogfag og sproget er det helt sikkert det værd. Man lærer ikke spansk på 3 år, men det giver en start og forståelse af sproget. Håber det hjælper dig :)


Svar #2
08. juni 2015 af ghlajskel (Slettet)

Er det kun grammatik der er svært eller er selve sproget det også? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2015 af louboutin (Slettet)

Jeg er selv naturvidenskabelig biotekker. Jeg valgte udelukkende spansk fordi jeg nægtede at fortsætte med tysk og spansk var det eneste der lige tiltalte mig. 

Jeg har netop i dag afsluttet det (kun på b-niveau da det skulle nedgraderes grundet de naturvidenskabelige fag) og jeg savner det allered! Sproget er smukt og grammatikken er en sjov ting at lege med. Jeg havde spansk med et A-hold, så vi er undervist i pensum som værende et A-niveau hold.

Det gælder virkelig om at følge med de første par gange, og det kræver lidt øvelse hvis man vil komme godt fra start. Her tænker jeg på at tallene og de generelle "første gangs"-ting som hvad man hedder, hvor gammel man er osv. rimelig hurtigt skal sidde der, før man kan begynde at holde af spansk.

Jeg var helt vild med grammatikken, og går stadigvæk og udfordrer mig selv om jeg nu kan endelserne på de forskellige tider. Først synes man at grammatikken er helt vildt svær, men når først man har øvet lidt (det kræver virkelig ikke særlig meget) og endelserne sidder der, så kan man hurtigt få bygget en forståelig sætning op og man kan begynde at "lege" med sproget.

Det sværeste er nok at holde styr på tiderne og hvilke endelser der er ved tiderne (grammatikken), men jo mere man snakker og følger med i timerne (hører på læreren) så bliver det hurtigt let som en leg. Det sværeste har så derefter, hvilket det selvfølgelig er på alle sprog, været at finde de korrekte verber og ord til at bygge sætningen op.

Jeg har som sagt kun haft spansk i 1,5 år (det første halve år på gymnasiet har man ikke spansk), men efter kun 1 år var jeg på udveksling i Málaga, hvor jeg boede hos en familie. Det var en meget stor prøvelse, men efter den første dag fandt jeg ud af, at jeg faktisk kunne meget mere, end jeg lige regnede med. I dag havde jeg så derudover en censor som var spanier, og han mente at en spanier sagtens ville kunne forstå mig.

På 3 år lærer du selvfølgelig ikke sproget flydende, men du lærer (overraskende hurtigt) at forstå hvad folk siger og reagerer herpå og derudover også at snakke sproget rimeligt, så en spanier kan forstå dig. 

Langt svar, men håber det kan bruges!


Skriv et svar til: Spansk på STX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.