Debat

Liberal Alliance forslå karakterkrav på 7 - Hvad med den sociale mobilitet?

11. juni 2015 af study12 (Slettet)

                                                                DEBAT                                                                            

l forbindelse med at regering vil skære i 4000 pladser på en lang række studier. Og ser hellere unge tager en ERHVERSUDDANNELSE.

Vil flere partier indføre et ADGANGSBEGRÆNSNING på gymnasium. Liberal Alliance forslår en karakterbegræsning på 7, hvilket i en undersøgelse visser, at 44 % (inkl. HF) villle ikke få adgang til en gymnasieluddannelse.

OBS.: Liberalistisk ideologi - den enkeltes frihed vigtigere end lighed. For liberalisten er ulighed godt i samfundet, for det viser, at man bliver belønnet, hvis man gør en indsat, elelr hvis man har særlige talenter.

Er det mere  frasortering af unge istedet for at dygtiggøre, som Gymnasiumelevers sammenslutning mener.

Det dårliggøre danmarks høje sociale mobilitet?

Hvad mener du?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2015 af Studentos

Jeg kan umiddelbart godt se, at man gerne vil have flere ind på erhvervsuddannelser, da jeg bl.a. har hørt at der mangler arbejdskraft inden for håndværkerfaget. 

Men i min optik er en karakterbegrænsning den forkerte løsning. Der vil højest sandsynligt være nogle der ikke ville kunne trives på en erhvervsuddannelse, men tvært imod hellere ville på en gymnasiel uddannelse, fordi de på den måde kan udleve deres drøm. Der skal vises, at der er prestige i erhvervsuddannelser og ikke via tvang. 

Derfor mener jeg, at de prøver at frasortere de unge, og derved sætter de elever med lave karakter i en bås, og bestemmer deres fremtid, fordi det er lige det der mangler. Så siger min logik; Man kan sagtens læse sig til et 12-tal, men der er forskel på at udføre noget i praksis og så at kukkelure i en bog.

Lad os beholde 02'eren, og lad os udleve vores drømme. For hvis 7'eren var gældende, så var jeg kørt træt i mit uddannelsesliv, og skulle dermed tage en uddannelse, jeg langt fra ville være tilfreds med!  


Skriv et svar til: Liberal Alliance forslå karakterkrav på 7 - Hvad med den sociale mobilitet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.