Kemi

reaktionstype sarin?

12. juni 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: A-niveau

Vedhæftede billede viser en reaktion af sarin med acetylcholinesterase, men jeg er i tvivl om hvilken reaktionstype, der er tale om?

tak

Vedhæftet fil: sarin.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2015 af Soeffi

#0. Kig på "acetylcholinesterase". Endelsen "-ase" tyder på et enzym (,dvs. stoffet omdannes ikke i reaktionen, som du muligvis antager). Enzymnavne kan fortælle, hvilken reaktionstype, som der er tale om. Prøv at dele det op: acetylcholin-ester-ase...


Svar #2
12. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Men hvis jeg ved at enzymet er en ester, så kan jeg vel på den baggrund ikke fastlægge reaktionstypen? Plejer man ikke at fastlægge reaktionstypen ud fra molekyler, der omdannes?

Hvis ikke, tænker jeg det måske er en kondensationsreaktion, men er i tvivl, især fordi der ikke dannes vand..


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. juni 2015 af Soeffi

Acetylcholinesterase er et enzym i nerverne. Normalt er det med til at udsende nervesignaler, men sarin kan binde til det og blokere det. Dvs. spørgsmålet er om den reaktion, som acetylcholinesterase laver sammen med sarin kan sammenlignes med den normale. Stoffet kaldes også acetylhydrolase, som tyder på at det medvirker ved hydrolyse.


Svar #4
12. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak :) Men hvorfor er det en hydrolyse, når der ikke bruges vand?

Jeg er også lidt i tvivl om hvad du henviser til, når du skriver 'den normale'? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juni 2015 af Heptan

Reaktionen er en kondensationsreaktion, hvor der udskilles det lille molekyle hydrogenfluorid.

Acetylcholinesterase er en katalysator.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juni 2015 af Soeffi

#5. Esterdannelse er også en kondensation. 

R-COOH (syre) + R'-OH (alkohol) -> R-COO-R' (ester) + H2O (, katalysator: svovlsyre)

Man har desuden R-CO-Cl (syrechlorid) + R'OH (alkohol) → R-COO-R' (ester) + HCl, der minder om HF.


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. juni 2015 af Heptan

At acetylcholinesterase er en -esterase betyder, at enzymet hydrolyserer (spalter) estere, dvs. det modsatte af en esterdannelse. Præfixet acetylcholin- henviser til at enzymet specifikt hydrolyserer esteren acetylchlolin, som er en neurotransmitter.

#0 Er du sikker på at acetylcholinesterase indgår i reaktionen? Det ser ud til at du har reaktionsskemaet fra wiki, og der står ikke at man bruger acetylcholinesterase ved syntesen af sarin.

Sarin er ikke at forveksle med methylphosphonyldifluorid.


Svar #8
15. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Her er den der er i min eksamenopg. og der står acetylcholinesterase:

Vedhæftet fil:sarin.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. juni 2015 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. juni 2015 af Heptan

#8 Prøv at sammenligne billederne #9 og #1. Hvis du kigger godt efter er det forskellige reaktioner


Svar #11
17. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Ja, det kan jeg godt se. Men så der er ikke tale om en reaktionstype, idet der indgår et enzym?


Brugbart svar (0)

Svar #12
17. juni 2015 af Soeffi

#11 Ja, det kan jeg godt se. Men så der er ikke tale om en reaktionstype, idet der indgår et enzym?

Jo, i dette tilfælde, men det tænkte jeg ikke på i starten. Så vidt jeg forstår inhiberer sarin enzymet, dvs. går ind og binder sig til det, så det bliver inaktivt. 


Svar #13
17. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Så det er et specialtilfælde - og ellers ville der ikke være tale om en reaktionstype, når der indgår et enzym? det er bare til, hvis de spørger til eksamen :)

Men hvilken reaktionstype er der så tale om i dette tilfælde - hydrolyse eller kondensationsreaktion?


Brugbart svar (0)

Svar #14
17. juni 2015 af Soeffi

#13 Så det er et specialtilfælde - og ellers ville der ikke være tale om en reaktionstype, når der indgår et enzym? det er bare til, hvis de spørger til eksamen :) Men hvilken reaktionstype er der så tale om i dette tilfælde - hydrolyse eller kondensationsreaktion?

Du må undskylde, men jeg gik ud fra at opgaven bestod i at finde ud af, hvilken reaktion som enzymet katalyserede; det plejer at være det som der spørges om. Man kan imidlertid også godt spørge hvilken reaktion, der sker, når et stof binder sig til enzymet under en reaktion, hvad enten der er tale om et stof, der inhiberer enzymet eller bliver katalyseret af enzymet. Din første tegning gjorde dog ikke problemstillingen klar, det er den nu.

Så vidt jeg kan se, er der stadig tale om en esterdannelse, men med en atypisk syregruppe.


Svar #15
22. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Jeg har lige endnu et spørgsmål. Kan man sige, at sarin er et kiralt molekyle - det står der nemlig på den engelsk wiki. Men de skriver at det er fosfor P der er det kirale center. Jeg har ellers lært at det skal være et C-atom?


Brugbart svar (0)

Svar #16
22. juni 2015 af Soeffi

#15 Jeg har lige endnu et spørgsmål. Kan man sige, at sarin er et kiralt molekyle - det står der nemlig på den engelsk wiki. Men de skriver at det er fosfor P der er det kirale center. Jeg har ellers lært at det skal være et C-atom?

Det tror jeg godt, at man kan. Forudsætningen for, at man har et kiralt center, er, at et atom i en kæde har fire substituenter. Det er opfyldt her.


Svar #17
22. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, så det behøves ikke være C der er i centrum?


Brugbart svar (0)

Svar #18
22. juni 2015 af Soeffi

Nej, og det kan også være kvarternære ammoniumforbindelser.


Svar #19
22. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak :)

Kan du også forklare mig, hvordan en buffer fungere for at regulere pH i et medium til fermentering?


Brugbart svar (0)

Svar #20
22. juni 2015 af Soeffi

Du skal have en svag syre som tilsættes stærk base således, at en del af syren omdannes til sin korresponderende base. Man tilsætter stærk base til den ønskede pH-værdi opnås i blandingen og ligevægten mellem syren og dens korresponderende base vil derefter modvirke ændringer i pH i gæringsblandingen.


Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.