Samfundsfag

Mundtligt synopsis? HJÆLP

17. juni 2015 af juleman (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har trukket ''international politik - verdens tilstand'' i mundtligt samf. årsprøve. Jeg har lavet et problemformulering og nogle problemstillinger, som jeg gerne vil have hjælp til. (Meget gerne rettelse af dem hvis de formuleret korrekt, og hjælp til at besvare dem) 

problemformulering: På hvilken måde formår stormagternes sikkerhedspolitiske beslutninger af påvirke verdens tilstand?

Problemstillinger: 1. hvad kendetegner et stærkt militær? 2. Hvad er årsagen til at lande som USA og Kina har et større behov for at investere i deres sikkerhedspolitik, ift. EU lande? 3. Hvordan er stormagter i USA og Kinas sikkerhedspolitik anderledes fra EU landenes sikkerhedspolitik? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2015 af Studscientpol (Slettet)

Hej Juleman

I forhold til problemstilling 1: Hvad er et stærkt militær så er der mange ting, der spiller ind på det. Alt fra teknologi og soldater. Det kan hurtigt blive noget analyserende, så jeg vil råde dig til ikke at gøre det.

Du kan evt. sige: Hvad er henholdsvis blød og hård sikkerhedspolitik

Problemstilling 2 er god.

Problemstilling 3 er næsten den samme, som spm 2. Vil foreslå du ændrer den til: Betyder det at Kina og USA er mere magtfulde rent sikkerhedspolitisk end Europa? - Her kan du diskutere idealisme og realisme, som er lodrette uenige om det er USA el. EU som er mest magtfulde

Så 

1)Hvad er henholdsvis blød og hård sikkerhedspolitik

2)Hvad er årsagen til at lande som USA og Kina har et større behov for at investere i deres sikkerhedspolitik, ift. EU lande

3)Betyder det at Kina og USA er mere magtfulde rent sikkerhedspolitisk ift. EU?

4) Perspektiveringsspørgsmål: Er der cases rundt i verden som taler for det ene eller det andet?


Skriv et svar til: Mundtligt synopsis? HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.