Matematik

Konfidensinterval for signifikansniveau

21. juni 2015 af yololol (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg kan ikke finde ud af opgaven der lyder således:

På et andet gymnasie siger 186 ud af 933 elever nej. Beregn konfidensintervallet med et signifikansniveau på 5 % for dette og afgør om der er forskel på de to gymnasier. (fortsættelse af en anden opgave jeg har løst)

Jeg kan godt finde ud af at udregne konfidensintervaller, men forstår simpelthen ikke signifikansniveau. Nogle der kender en vejledende hjemmeside, eller kan forklare den og løse dem for mig/med mig?


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. juni 2015 af Therk

Jamen et konfidensinterval skal bruge et signifikansniveau. Det er tit givet ved \alpha, men jeg kan ikke sige hvad din underviser bruger. Du skal altså blot indsætte 0.05 på signifikansniveauvariablen.


Svar #2
21. juni 2015 af yololol (Slettet)

Jamen hvordan gør man det?


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. juni 2015 af Stats

Matematikere vil altid prøve at gøre alt op i matematik. Herunder kom statistik. Statistik er altså en måde at forklare virkeligheden på... Ved al statistik, vil der næsten altid være fejl. Fejlen ligger som regel i den måde hvorpå at statistikken er indsamlet. Derved opstår der også en risiko for at man medtager forkerte tal med i sit datasæt.

Et eksempel kan være:
Undersøg om leverandøren har ret i, at der gennemsnitligt er 50 sæt batterier i hver kasse.
Spørgsmålet er nu.
1) Skal man bare tage de første 10 kasser med batterier og totaltælle dem?
2) Skal man rangere kasserne fra 1-xxx og dermed lade en computer generer et tal mellem 1-xxx og lade computeren tage 10 tal, og ud fra de 10 fremkommende tal, så finde de kasser og totaltælle dem?
Hvad skal man gøre????

Derfor har man den risiko, at man tager "forkerte" observationer med i sit datasæt. Dermed har vi signifikansniveauet som hjælper os...

Signifikansniveauet angiver risikoen for at man forskaster den rigtige værdi.
Signifikansniveau på 0%, her medtager man alle observationer, og man har derfor med 100% den rigtige værdi i sættet.
Signifikansniveau på 99,99%, her medtager man 0.01% af observationerne, og risikoen for at den rigtige værdi er forkastet er stor...

Wikipedia beskriver det som:

Signifikansniveau (α) er inden for statistik en vedtaget grænse for sandsynligheden af, at et resultat måtte kunne være fremkommet ved en tilfældighed.

En mere teknisk formulering er, at tallet angiver risikoen ved at forkaste nulhypotesen og antage den alternative hypotese. Altså risikoen for at resultatet, der understøtter den alternative hypotese, er fremkommet tilfældigt.

I praksis vælger man forud for den statistiske afprøvning eller test, ved hvilket signifikansniveau man vil forkaste nulhypotesen. I naturvidenskabelige sammenhænge vælger man oftest α ≤ 0,05. Det vil sige at man kun forkaster nulhypotesen hvis der er mere end 5 % risiko for at man tager fejl.Samme fejlmargen ses også anvendt i politiske meningsmålinger.

I andre sammenhænge bruges andre signifikansniveauer. F.eks. kræves der i medicinske sammenhænge et signifikansniveau på α ≤ 0,01, medens man i økonomi og inden forpsykologi (intelligensprøver o.lign.) ofte vælger et signifikansniveau på α ≤ 0,05.

For at finde frem til den statistiske signifikans, benytter man en række metoder til hypoteseprøvning.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
21. juni 2015 af yololol (Slettet)

Mange tak for din forklaring. Men hvordan regner jeg det så ud?


Brugbart svar (1)

Svar #5
22. juni 2015 af YesMe

Faktisk mangler du at vedhæfte en hele opgave.


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. juni 2015 af Stats

Som #5 skriver..

Vi kan ikke hjælpe dig mere, da du ikke har forklaret hele opgaven

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #7
22. juni 2015 af yololol (Slettet)

Undskyld. Troede ikke der var brug for det. Men her er opgaven.

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Skriv et svar til: Konfidensinterval for signifikansniveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.