Kemi

EKSAMEN buffer

22. juni 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal i et eksamensspm gennemgå hvorledes pH kan reguleres i et medium til fermentering. Men jeg kan ikke komme på andet end at man tilsætte en buffer. Jeg har så lidt svært ved hvorledes en buffer rent faktisk fungere og hvordan den kan regulere pH'en i mediet rent kemisk? Er det en bestemt reaktion jeg skal forklare? Men hvad sker der så reaktionsmæssigt??

Er også i tvivl om der er andre måder, hvorpå man kan regulere pH i et medium til fermentering??

Spørgsmålet er i forbindelse med gæring og optimal pH..


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni 2015 af mathon

En buffer = puffer er en vandig opløsning af en svag syre HA og dens korresponderende svage base A^-

                              HA\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; H_2O\; _{\textit{(l)}}\; \; \rightleftharpoons \; \; A^{-}\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; H_3O^+\; _{\textit{(aq)}}

med pufferligningen
                                     pH=pK_s+\log\left ( \frac{n(A^-)}{n(HA)}\right )

med brugbar puffervirkning
for
                                                 pK_s-1<pH<pK_s+1

Den pH-værdi, som ønskes fastholdt kræver en specifik buffer, som kan slås op i en bufferoversigt eller i en pK_s- tabel.


Svar #2
22. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak.

Er der andre måder, så man kan regulere pH - eller er det rigtig nok, at det kun er buffer?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juni 2015 af mathon

Man kan altid regulere med tilsætning af sur eller basisk opløsning. Men når det - for fermenteringen - er livsvigtigt af fastholde en bestemt pH-værdi, anvendes oftest en specifik buffer, for hvilken det er karakteristisk, at pH-værdien kun ændres på første decimal selv ved tilsætning af en mindre mængde stærk syre eller stærk base.
 


Svar #4
22. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

okay, tak


Skriv et svar til: EKSAMEN buffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.