Historie

Eksamen - Demokrati og menneskerettigheder.

22. juni 2015 af Sprizzen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP.

Jeg skal til Historie eksamen i morgen, og i forbindelse med det, har jeg trukket temaet: "Demokrati og menneskerettigheder". Jeg skal opstille, dokumentere og diskutere vigtige faglige problemstillinger i materialet som jeg har trukket, hvilket er:

1. Magna Carta, 1215

2. Erik Klippings håndfæstning, 1282

3. John Locke " Two Treatises of Government "

4. Uafhængighedserklæringen 4. juli 1776

5. Menneskerettighedserklæringen, 1789

6. FN's verdenserklæring om menneskerettigheder, 1948

7. Uddrag fra USSR's forfatning fra 1977

8. Søren Krarup om menneskerettighederne (2000)

9. Islamiske menneskerettigheder

10. Francis Fukuyama: Jeg fik ret - demokratiet sejrer

11. Politiken 10. dec 2010 - Foto - Himmelske fredsplads.

Jeg skal altså vælge nogle centrale tekster, som jeg kan arbejde ud fra, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal have sat mine problemstillinger op. Det skal vel være et redegørende spørgsmål, analysende spørgsmål og diskuterende spørgsmål? Nogen som kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni 2015 af mathon

Udvikling mod demokrati - demokratiske styreformer - trusler mod de etablerede demokratier.


Svar #2
22. juni 2015 af Sprizzen (Slettet)

#1

Udvikling mod demokrati - demokratiske styreformer - trusler mod de etablerede demokratier.

#1 Kan du uddybe den sidste? :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2015 af mathon

#2  

  Et demokrati er baseret på fællesskabets rettigheder og pligter.

Når pligterne konstant negligeres og det "demokratiske" samfunds enkeltpersoner lever optaget af deres eget og kun tænker på via deres rettigheder at skaffe sig de små og tarvelige glæder, der fylder deres sind og har trukket sig ud af samfundet og står som fremmed over for alle andres skæbne, så deres egne børn og personlige venner for dem udgør "menneskeheden", er demokratiet alvorligt truet indefra.                                                                                                                                                                             


Skriv et svar til: Eksamen - Demokrati og menneskerettigheder.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.