Fysik

Resistivitet

22. juni 2015 af mbn89 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Håber nogen kan hjælpe med at præcisere. I mine noter - som er præcis det, min lærer har fortalt - står der, at resistiviteten bliver højere ved en god leder og lavere ved en dårlig leder. I min bog derimod står der at sølv, som jo er den bedste leder, har den laveste resistivitet. Kan forestille mig at det har noget med temperaturen at gøre, da der også står i mine noter, at når temperaturen stiger, bliver det sværere for elektronerne at komme frem og resistiviteten bliver dermed større, og med en dårlig leder falder resistiviteten, når temperaturen stiger.

Kan nogen præcisere reglerne for resistiviteten, da dette forvirrer mig lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. juni 2015 af anonym000

Ignorer dine noter. Det som står i din lærebog er korrekt.

Prøv at kigge på den her tabel: https://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_resistivitet

Her vil du kunne se at der er en sammenhæng ml. lav rho og en god leder. En superleder  har rho = 0.

- - -

...............


Svar #2
22. juni 2015 af mbn89 (Slettet)

Den har jeg lige siddet og kigget på, men der er de alle ved 20 grader. Jeg har brug for en præcisering af, hvad der sker ved gode og dårlige ledere, når temperaturen stiger.


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juni 2015 af anonym000

lavere T, mindre rho.

- - -

...............


Svar #4
22. juni 2015 af mbn89 (Slettet)

Så enkelt er det altså ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. juni 2015 af anonym000

Nå ? :-)

Det kan da godt være at det ikke er så enkelt. Google "resistivity and temperature graph".

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. juni 2015 af mathon

…kan være en fejlnotation

           at resistiviteten konduktiviteten \sigma er større for en god leder og lavere for en dårlig leder.

                     \sigma \cdot \varrho =1

konduktivitet og resistivitet er omvendt proportionale:

        øges \sigmamindskes \varrho


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. juni 2015 af Eksperimentalfysikeren

For de fleste stoffer stiger resistiviteten for stigende temperatur.

Der gælder normalt, at ρt ≈ρ0(1+αt), hvor α kaldes temperaturkoefficienten. Den er normalt positiv, men for nogle stoffer er den negativ.

For konstantan er α ≈ 0,00001 K-1 så resistiviteten er næsten temperaturuafhængig.

 


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. juni 2015 af mathon

…kan være en fejlnotation

           at resistiviteten konduktiviteten \sigma er større for en god leder og lavere for en dårlig leder.

                     \sigma \cdot \varrho =1

konduktivitet og resistivitet er omvendt proportionale:

        øges \sigmamindskes \varrho og omvendt.

Bemærk temperaturkoefficientens fortegn!


Skriv et svar til: Resistivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.