Biologi

Brug for hjælp til eksamen!

22. juni 2015 af AAA92 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående
Jeg er sygeplejestuderende, og skal snart til eksamen ved en patient. Hun har type 2 diabetes, og arterieskelrose og derfor ømme ben og tendens til ødemer. Mit spg. Er så, hvad er arterieskelrose og hvorfor opstår der ødemer af dette? Hun er forresten 90 år. Kan der være andre grunde til hun har ødemer mht til alderen?

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Der skulle have stået aterosklerose, hvilket på dansk er åreforkalkning. Dette stemmer overens med hendes ømme ben, som måske kan tilskrives underekstremitets iskæmi.

Normalt vil arteriel insufficiens ikke kunne føre til ødemer. Mit bud på ødemerne vil i stedet være kronisk hjertesvigt. Det ses oftest hos ældre og er oftest er en konsekvens af iskæmisk hjertesygdom, dvs. aterosklerose i hjertets koronarkar. Hjertesvigt kan føre til væskeretention, hvilket giver ødemer. Man skal imidlertid ikke glemme hendes diabetes. Diabetes er også associeret med hypetension, som også kan føre til kronisk hjertesvigt. 

Udover at diabetes også øger risikoen for kardiovaskulær sygdom, herunder koronar aterosklerose, øges risikoen også for diabetisk nefropati. Diabetisk nefropati giver sjældent nefrotisk syndrom, der også kan forårsage ødemer.

Andre årsager til ødemer hos hende kunne være hypoalbuminæmi, venøs insufficiens, myksødem og lægemiddelinduceret (kalciumblokkere, NSAID osv.).

Vh.


Skriv et svar til: Brug for hjælp til eksamen!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.