Fysik

Hvad er bølgemodellen

23. juni 2015 af Hannahhhx (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal op i fysik og har trukket sprøgsmållet

"forklar om bølgemodellen for lys"

men jeg kan ikke finde nogen steder i mine noter hvor jeg har brygt begrebet bølgemodel.
er der nogen der kan forklarer hvad bølgemodellen er?

tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2015 af Jerslev

#0: Lys kan betragtes både som bølger og partikler (fotoner). Den opdeling af lys er en del af kernestoffet på C-niveau, så det har du hørt om.

Dit spørgsmål går ud på at forklare, hvad det betyder for lys' opførsel, at det opfører sig som en bølge. Hvad kan man forklare ud fra den model og hvad kan man ikke forklare, hvor man i stedet skal bruge partikelmodellen?

- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
23. juni 2015 af Hannahhhx (Slettet)

#1

#0: Lys kan betragtes både som bølger og partikler (fotoner). Den opdeling af lys er en del af kernestoffet på C-niveau, så det har du hørt om.

Dit spørgsmål går ud på at forklare, hvad det betyder for lys' opførsel, at det opfører sig som en bølge. Hvad kan man forklare ud fra den model og hvad kan man ikke forklare, hvor man i stedet skal bruge partikelmodellen?

Altså indtil videre har jeg skrevet om lambda, frekvens, optisk gitter, ringbølger, gitterkonstant, spektrum og et forsøg med laser hvor formålet er at bestemme bølgeængden af laseren. Er der flere emner jeg burde dække?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2015 af Jerslev

#2: Gitterligningen kommer du nok ikke udenom, når du omtaler både optisk gitter og det forsøg.

Samtidig bør du være forberedt på at blive bedt om at tegne en lysbølge og kunne markere bølgelængde, amplitude, periode og så videre.

- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Hvad er bølgemodellen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.