Fysik

Forskellen mellem elektromagnetisme og magnetisme?

23. juni 2015 af Jessica5 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvad er forskellen mellem elektromagnetisme og magnetisme? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2015 af peter lind

Den væsentligste forskel er at der findes en elektrisk ladning; men man har ikke fundet nogen magnetisk ladning. Resultatet undrer forskerne


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Du mener vel forskellen på magnetisme skabt af en permanent magnet hhv. en elektromagnet? :

Der er ingen forskel på de skabte magnetfelter, absolut ingen. Forskellen ligger alene i, at en elektromagnet er omviklet med vindinger hvori der sendes en strøm, mens denne strøm i en permanent magnet skabes af elektroner, der har et ensrettet "spin", dvs. at roterer i samme retning i samme plan, og på den måde skabes en cirkulationsstrøm.

#1:  Denne idè med disse magnetiske ladninger er fremsat af en forsker eller to. De har ledt og ledt efter dem, men kan ikke finde nogen. Så de findes nok ikke.

Jeg ved ikke hvor mange forskere der undres over det?  Et magnetisk felt er blot et (cirkulations)felt indtil videre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2015 af Jerslev

#2: Eller også er magnetisme blot den relativistiske udgave af elektricitet. I speciel relativitetsteori transformeres et E-felt jo til et B-felt og omvendt. Mon ikke der er en dybere sammenhæng, som vi ikke forstår endnu... :)

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. juni 2015 af hesch (Slettet)

#3:  Det har jeg ingen erfaring med, for jeg har højst bevæget med omkring 870 km/t ( charterfly i medvind ). Der sker jo så mange transformationer når vi sætter farten op til nær lysets, eller begiver os ind i et sort hul.

Men det jeg mente var, at hvis vi kan få disse kondensatorplader og magneter til at forholde sig nogenlunde i ro et øjeblik, så er vi vel på god afstand af sådanne elektriske/magnetiske felttransformationer?

Hvis ikke, må du lige forklare:  Jeg er ikke på hjemmebane ved disse "vanvidshastigheder". Man dør vel, hvis elektriske felter transformeres til magnetfelter. I hvert fald går det ud over finmotorikken, når elektriske felter bliver til magnetfelter i nervebanerne i kroppen.

I øvrigt indeholder et elektrisk felt heller ikke elektriske ladninger, så vidt jeg ved, men er omgivet af dem.


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. juni 2015 af Jerslev

#4: Det skal jeg faktisk ikke gøre mig klog på. Husk, at det altid er en relativ betragtning.

Du kan forresten se den elektromagnetiske felttensor her: https://en.wikipedia.org/wiki/Classical_electromagnetism_and_special_relativity#Covariant_formulation_in_vacuum

Det er ret tydeligt, at de to ting er blandet sammen i den beskrivelse.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. juni 2015 af hesch (Slettet)

#5:  Jeg skal nok læse det ved lejlighed, når jeg trænger til et "LSD-trip".  Vender måske tilbage med supplerende spørgsmål.   :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. juni 2015 af peter lind

#2   Hvis man fjerner alt der vedrører elektriske ladninger i Maxwells ligninger får man noget der er symmetriske i de elektriske og magnetiske felter.  Ladningerne giver altså noget assymmetri som fysikere finder mærkeligere. Du skal lige være opmærksom på at der er forskel på ingeniørers fysikeres interesse i fysikken. Ingeniøren interessere sig for at bruge dem, fysikerne for selve de fysiske lover og for at finde nye love. Symmetribrud har ført til vigtige opdagelser i fysikken.  Du er næppe den rigtige til at udtale dig om hvad der interesserer fysiker eller hvor mange, der er interesseret i et givet emne


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. juni 2015 af hesch (Slettet)

#7:  Ok, så er du måske fysikeren, der kan svare:

Hvis man fjerner alt der vedrører elektriske ladninger har man hverken et magnetisk felt:

cirkulation H•ds = N * I

eller et elektrisk felt.

Hvordan kan man sige, at to ikke eksisterende felter er symmetriske?


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. juni 2015 af peter lind

Når der ikke eksisterer nogen ladning er der heller ikke noget I. Jeg skriver ikke at felterne er symmetriske men at ligningerne bliver symmetriske i felterne. Løsningen af disse ligninger giver elektromagnetiske bølger.

skrevet på differentialform bliver lignigerne

div(E) = 0

div(B) = 0

rot(E) = k1*∂B/∂t

rot(B) = k2*∂E/∂t

Jeg kan ikke lige huske konstanterne


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. juni 2015 af hesch (Slettet)

#9: Ad: Jeg skriver ikke at felterne er symmetriske men at ligningerne bliver symmetriske i felterne.

Du skriver at:

Hvis man fjerner alt der vedrører elektriske ladninger i Maxwells ligninger får man noget der er symmetriske i de elektriske og magnetiske felter.

( Ordet ligninger optræder slet ikke i sidste sætning. ).

Men pyt med det: Fysikerne har jo lov at opstille alle de (symmetriske) ligninger de vil. Mit spørgsmål er, om de holder vand, eller blot er et tankeeksperiment?

"Ingeniører" kan ikke bruge ligninger, der ikke giver rigtige resultater. Det regner jeg med, at du har forståelse for.


Skriv et svar til: Forskellen mellem elektromagnetisme og magnetisme?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.