Debat

Gymnasium spørgsmål! :)

23. juni 2015 af Whatisthiss

Jeg skal starte på gymnasium i aarhus efter sommerferien. Jeg vil gerne spørger jer, for at være lidt forberedt, hvor mange timer i bruger på lektier om dagen, og hvor mange afleveringer I har om ugen? Synes I det er/var hårdt at gå på gym, og hvordan prioterer I bedst, når I også fx har sport ved siden af? :D

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. juni 2015 af OnceUponATime

Jeg tror, at de fleste mennesker har det på samme måde som mig:

I begyndelsen lavede jeg alle mine lektier. Antal afleveringer varierer med tiden. Man må maks have 10 elevtimer om ugen. Men mange af vores afleveringe lå ovenpå hinanden, og vi fandt os selv flere gange i den situation, at vi skulle aflevere 5 afleveringer i samme uge.

De fleste afleveringer har man 2 uger til at lave.

Men med det stigende pres, og de mange fag måtte jeg prioriterer tingene i min hverdag. Jeg prioriterede mine afleveringer og mine lektier, og nogle timers nattesøvn over mine lektier. Lektierne kan godt være ekstremt mange engang imellem. F.eks. har vi flere gange haft 20-30 siders læsekektier for til et fag, samt en aflevering, og også nogle andre opgaver i nogle andre fag, til selvsamme dag!

Derfor har jeg tit haft brug for at slappe af, og få mig de 8-9 timers søvn engang imellem.

Jeg prioriterede desuden de fag jeg afsluttede samme år. Det betød at jeg faldt bag ud i de fag jeg ville afslutte til årene efter, og hermed måtte jeg året efter kæmpe hårdt for at hæve mit niveau.

Mange er faldet med stress i min klasse, nogle holder ikke ud til mere skole og sygemelder sig.. Imens andre bider det i sig, fordi de går meget op i karaktererne.

Men ALLE har stress... Ud over de der opgav for længst og bruger tiden på at spille spil i timerne og også når de er derhjemme..

Jeg ved ikke om jeg kan sige, at jeg har fortrudt gymnasiet... For STX åbnede en masse muligheder...

Hvis jeg kunne gøre det om, ville jeg tage en HTX. Her kan jeg ved alene 4 A fag gange mit snit med en bonus.

Jeg ville ikke tage en Hf fordi jeg ikke har lyst til at gå op til eksamen i alle mine fag. Derfor ville jeg have taget en HTX eller en HHX og suppleret herefter, hvis jeg ville noget, som uddannelserne ikke gav adgang til.

I forhold til sport og fritid og venner... Det er igen en prioriteringssag. Mange prioriterer sport og venner over lektier og søvn.. Personligt har jeg prioriteret min søvn over mine venner og lektier.. Så et socialt liv har jeg ikke haft særlig meget af, men det har også været mit valg.

Men til gengæld så prioriterer de fleste altså deres venner! Og desuden så er det ikke alle der får nogle stressfyldte 3 år af deres liv. Mange er dygtigere end gymnasiet og klarer sig fint.. "Mange" er også for meget sagt... Få er mere passende..

Håber det gav dig et billede.. Min mening er, at STX åbnede en masse muligheder, men det har været fandens hårdt! Og jeg ville ikke gøre det om igen! Jeg ville have fortrukket en HTX eller en HHX, hvor jeg ville få meget mere ud af mit hårde slid!

Venlig hilsen! :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2015 af Kamp1234 (Slettet)

Wow.... jeg skal også starte i Aarhus - så slem er det slet ikke :-) det siger mine venner som går der


Svar #3
23. juni 2015 af Whatisthiss

Puha, der er noget at se frem til så! Tak for dit svar, det var virkelig behjælpligt, og fedt at det er ud fra dine erfaringer! tak tak :D 


Svar #4
23. juni 2015 af Whatisthiss

Haha, fedt nok #2 kamp1234! -
jaa, men jeg ville alligevel være lidt foreberedt på hvad som "venter" mig ;)


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. juni 2015 af Kamp1234 (Slettet)

Man skal bare lade være med at tage sorgerne på forskud 


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. juni 2015 af Jerslev

Gymnasiet er en anderledes måde at lære på end folkeskolen. Når man først indser det og lærer at håndtere denne nye indlæringsform hjælper det en del på stresset og presset.

Alt afhængig af egne evner og ambitioner naturligvis.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. juni 2015 af nz5

Det varierer rigtig meget, da der i perioder kan være rigtig "travlt". Jeg plejede også bare at prioritere mine afsluttende fag, så jeg fik gode årskarakterer. 

Glem ikke at årskaraktererne (afsluttende) væger HELE 70%! Man kan IKKE - understreget med fed - IKKE tro at man kan indhente det hele, hvis man er en eksamenshaj. Hvis man får mindre gode årskarakterer men et flot 10- eller 12-tal til eksamen, er det stadig dine årskarakterer der gør sig gældende for det endelige snit (faget som helhed).

Det er vigtigt, at du ikke lader dig rive med af "karakterræset" på gymnasiet. Hvis stunderne bliver en anelse for mørke, skal du blot tage en DYB indånding, og tro på at du kan - for nederlag kan vi alle få. Hvis man tror, at man kan få 10 eller 12 i alle fag, så knækker man altså. Det handler om prioritering. Der er alt for mange, der starter med tanken om, at de skal have deres 10 eller 12 taller, men faktum er, at intet menneske kan rumme til så meget stres og pres, der vil forekomme undervejs igennem de 3 år.

Gymnasiet er, hvad du gør det til. Hvis du arbejder hårdt, opnår du gode resultater. Dermed også sagt, at man sagtens kan dyrke sport + arbejde ved siden af. 

Er det hårdt? Man skal være forberedt på store opgaver, løbende afleveringer og en masse lektier. Sørg bare for, at du er godt velforberedt til timerne, så det giver en god mening at slæbe sig selv hele vejen til skole hver morgen. Og husk at lave dine afleveringer i god tid! 

Held og lykke med dit valg.


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. juni 2015 af OnceUponATime

#7 De afsluttende årskarakter vægter det faget vægter?

Dvs. 7 i mundtlig dansk og 10 i skriftlig vægter hhv. 1 og 1.

Kommer du op i både skriftlig og mundtlig dansk eksamen, så vægter de igen hhv. 1 og 1.

Tilsammen 4. Og årskarakterne vægter herved 50%

Hvis du kun kommer op skriftligt (eller mundtligt for den sags skyld), så vægter årskarakterne + den ene eksamen 3. Dvs. årskarakterne udgør 66,66% ?


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. juni 2015 af gariban

Gymnasiet er overvuderet. Det er overhovedet ikke stresset.

Man får lektier for, laver dem hvis man liige orker. Eller laver dem bare noglelunde.

Afleveringer. Dem laver man til tiden. 1-5 timer bruger man om ugen.

Også skal man bare følge godt med og vise man kan lidt skuespil.


Brugbart svar (1)

Svar #10
27. juni 2015 af snylt (Slettet)

Nu har jeg afsluttet 1.g, så kan prøve at give mine erfaringer og råd til dig.

Først og fremmest behøves man slet ikke have et socialt liv udenfor gymnasiet, altså tage til festerne osv. Jeg har ikke taget til én eneste fest i 1.g. Det hele gælder inde i klasselokalet, og ikke, hvad der sker ude i Crazy Daisy.

Men, i starten var det relativt nemt at gå på gymnasiet. Lektierne var til at håndtere, ingen stress og tid til masser andet. Men stille og roligt så steg niveauet selvfølgelig. Det bliver svære og man skal kunne klare et evt. press ved at have en aflevering man bare ikke forstår eller nogle lektier man helst vil undgå.

Det gælder om at tænke taktisk - det har jeg gjort. 

1) Lav for Guds skyld dine lektier. Jeg lavede den fejl at ikke lave mine lektier (og ikke helt forstå de opgaver fik for) i fysik c. Altså, jeg hygge-spadserede igennem, og da vi fik en prøve for failede jeg. Så: lav dine lektier.

2) SIG NOGET i timen. Det er nok det vigtigste man skal.Det hjælper ikke at have læst 7 siders lektier og taget noter, men bare ikke sige noget i timen. Vil du have en høj karakterer, så skal du også sige noget i timerne.

Og: Tag det med RO. Det skal nok gå.


Skriv et svar til: Gymnasium spørgsmål! :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.