Fysik

Fysik opgave - Oscillerende bevægelse

24. juni 2015 af xLaila (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har brug for hjælp til opgaven:

a) Ude på havet havde tsunamien en amplitude på højest 30 cm. Hvad er den maksimale hastighed v og accelerationen a i lodret retning, som et 15 m langt skib der ligger og flyder på vandet vil få som følge af tsunamiens passage. Vil besætningen på skibet mærke tsunamien passere?

Jeg ved jeg skal bruge formlerne:
V_m_a_x = \omega \cdot A
a_m_a_x = \omega^2 \cdot A

og at A= 0,30m og \omega =2\pi\cdot f (frekvensen har jeg bestemt).
Jeg ved bare ikke hvordan de 15m (som er længden af skibet), kommer ind i 'billedet'?


Svar #1
24. juni 2015 af xLaila (Slettet)

Her er opgaven vedhæftet

Vedhæftet fil:Fysik opgave.docx

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juni 2015 af Soeffi


Svar #3
24. juni 2015 af xLaila (Slettet)

#2: Med "ind i billedet" mente jeg, hvordan man skulle benytte de 15m til at bestemme maksimal hastigheden og maksimal accelerationen, da den ikke indgår i formlerne. Ikke bogstavelig talt :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. juni 2015 af Soeffi

#2. Et problem ved figuren er det normale tidevand; skal man regne med at det er konstant?

Angående frekvensen: jeg tæller ca. 20 toppe på 10 timer, kan det være et mål for frekvensen?


Svar #5
24. juni 2015 af xLaila (Slettet)

Hmm det ved jeg ikke..
Jeg har fået frekvensen til f=5,6*10-4   s-1


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. juni 2015 af Soeffi

#5 Hmm det ved jeg ikke...Jeg har fået frekvensen til f=5,6*10-4   s-1

Det får jeg også. Den variation der er i bølgerne undervejs (usvingenes midtpunkt) kan skyldes tidevandet, da der er ebbe og flod med ca. 6 timers mellemrum.


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. juni 2015 af Soeffi

#0  Jeg ved bare ikke hvordan de 15m (som er længden af skibet), kommer ind i 'billedet'?

Jeg tror ikke, at det spiller nogen rolle. Skibets størrelse har den virkning, at jo tungere det er, jo mere vil dets inerti gøre, at det kommer bagud i forhold til bølgens bevægelse. 


Skriv et svar til: Fysik opgave - Oscillerende bevægelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.