Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP Matmatik

25. juni 2015 af Mariannemaria (Slettet)

Hej derude! 

Jeg sidder, måske lidt i god tid, og spekulerer over fag til SRP, som jeg skal skrive engang til december. I den forbindelse kunne jeg mægtigt godt tænke mig at skrive om Julen, da jeg er lidt af en fanatiker. Jeg har besluttet mig for at skrive i faget historie, da dette jo er en oplagthed og leger lidt med tanken om matematik. 

Og det er så her jeg har brug for jeres hjælp. Hvis man gerne vil undgå at skrive om budgetter og økonomi, hvordan hulen skal man så få grejet den? Matematik og jul? hmmm.. Nogen der har interessante ideér? 

Mange tak på forhånd. Kh. Marianne 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juni 2015 af anonym000

ad "Hvis man gerne vil undgå at skrive om budgetter og økonomi"

Arh... Det er simpelthent ikke abstrakt nok. Dette kan man jo let klare med folkeskolematematik :-)

- - -

...............


Svar #2
25. juni 2015 af Mariannemaria (Slettet)

Jeg er godt klar over at det ikke er helt så abstract, men det håbede jeg lidt matematik måske kunne hjælpe mig med, er nok bare ikke så kreativ på hvordan jeg skal få den drejet og har derfor søgt en smule hjælp her. (-: 


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. juni 2015 af Stats

Jul som i 24. December?

Julen holdes jo, fordi man påstår, at en ved navn Jesus blev født som angiveligt skulle have magiske krafter.

Prøv at holde nogen af de tåbelige, mærkværdige ting, usandsynlig og utrolig dumme ting som Jesus har kunne gøre og holde det op mod matematikken

Kulstofdatering: Lidt eksponentialregning her måske.
Matematisk historie.
Geometri
Funktioner (tænker her på, at Jesus kunne gå på vandet - Måske tidevand)
Måske sandsynlighedsregning kan flettes med ind i dit emne.

Det kunne være sjovt, hvis du kunne få aflivet nogen af de myter der er inde for dette område.

Lidt historie <--> Dræb myterne ved matematikken
Lidt mere historie <--> dræb flere myter <--> Hold den op mod, historien igen (måske finde forklaring)
Lidt mere historie <--> Dræb flere myter <--> Forklar hvor dumme, og naive nogen personer er.
...
Konklusionen på hvor dumme og naive nogen personer er og hvorfor/hvordan den kriste tro og julen kunne brede sig helt til Norden

(Måske går det lidt for langt væk fra Julen ... ???)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
26. juni 2015 af Mariannemaria (Slettet)

Hej Dennis!

Tak for dit svar, det er helt sikkert taget op til overvejelse. Må hellere rådgive mig med en lærer om dette inden jeg finder ud af noget konkret, men idéer er altid lækre! 
 

Tak igen. Kh Marianne 
 

Jeg skriver her inde når jeg finder ud af hvad jeg gør, i mellem tiden vil jeg gerne have nogle flere idéer :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. juni 2015 af Stats

Hvilket matematisk emne interessere dig?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #6
07. juli 2015 af Mariannemaria (Slettet)

Jamen jeg er egentlig åben overfor al matematik. Sagen er den at min lærer har pisket os igennem økonomi og renters rente så hvis jeg kunne snige mig let og elgant uden om dette emne ville det være fint. Cosinus og sinus har altid været det jeg nok synes var sjovest. Og ligninger, gåder om man kan kalde dem det? 

Det var nu også mere som havde i nogle gode idéer. :) 


Skriv et svar til: SRP Matmatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.