Eksamensforberedelse

Tage 1.g om???

27. juni 2015 af MrJunk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

jeg er en pige på 17 år der lige har afsluttet 1.g på STX, men med et meget lav gennemsnit, som overvejer tage 1.g. om. Mit gennemsnit ligger nu på 3.8 hvliket er meeeeget lavt... :((( Jeg vil gerne komme ud med et snit mellem 9-10 ud af gymnasiet, men lige nu føles det umuligt. Jeg afsluttede begge mit C-fag med 4, og har 5 A-fag. Havde ikk taget mig sammen i 1.g, og overvejer derfor tage 1.g om, men ved ikke om jeg skal?...

Jeg ved det mit eget skyld, da jeg valgte arbejde, træning og det sociale frem for følge med i skolen, og var også ved at gennemgå et hård tid her i 1.g.

Vil spørge folk med lidt erfaren, om hvad der er bestemt at gøre. Og om det bedst tage 1.g om hvis jeg vil have et snit på 9-10.... Problemet er også at jeg har eksamensangst, så jeg ødelægger ofte tingene for mig selv, når jeg skal op i et fag. Og derfor tænker jeg måske at tage 1.g og taget det som erfaring og klare mig bedre, eller skal jeg bare knokle på i 2.g?? Og er det til grin og ikk pinligt, at man tager 1.g om, når alle ens venner rykker videre.. ://

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. august 2015 af Joe11111 (Slettet)

VEd godt det er for sent.....

Men der er MANGE som tager 1.g om. Du kan jo også vælge at gøre det på et andet gymnasie.

Det er virkelig dumt at drømme om et snit på 9-10, nu hvor det er på 3,8

Du skal bare tænke på at klare dig bedre og følge med!! og droppe nogle af de mange fester og fritidsjob hvis du går til sådan noget. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. august 2015 af Arccossintan (Slettet)

Selvfølgelig er det ikke til grin eller pinligt at tage 1.g om. I mine øjne vidner det om seriøsitet. Alle kan have deres årsager til ikke at klare sig godt i perioder, og det er en ganske naturlig del af livet. Det er absolut ikke en dum idé at tage 1.g om, hvis du selv har en fornemmelse af, at du ikke er ret godt med. Man lærer alligevel en stor del i 1.g, som danner et nødvendigt grundlag for, at man kan forstå mere kompliceret stof i de højere årgange (i hvert fald, når du har med naturvidenskab at gøre) og i mine øjne vil det være sikrest at få styr på dette, hvis du altså vil sikre dig et højt snit. Der er absolut intet ydmygende i at gå en årgang om.


Brugbart svar (2)

Svar #3
02. august 2015 af MaiiDevon

Hej!

Jeg er en pige på 20 år, som lige er blevet student denne sommer. Jeg gik ud med et snit på 10,3. Et snit som jeg aldrig havde drømt om 4 år tidligere.

Da jeg gik i 1.g første gang gennemgik jeg en svær tid og var i lang tid trist og deprimeret. Det påvirkede selvfølgelig min skolegang, hvoraf jeg ofte ikke mødte op og når jeg endelig gjorde, var jeg ikke velforberedt. Jeg havde dengang et snit på 3,2.

Jeg aftalte derfor sammen med rektor og mine forældre, at jeg ville tage 1.g om - og det er den bedste beslutning jeg nogensinde har taget. 

Bevares, det var nedern at skulle igennem de samme forløb igen, men der har du heldigvis den fordel, at du ved, hvad de fagene/forløbene går ud på og hvad kravene er. Ligeledes har du muligheden for at lære endnu flere mennesker at kende. Det endte faktisk med for mit vedkommende, at jeg fik flere veninder i den nye klasse end i den gamle samtidig med at jeg holdte kontakten til den gamle klasse.

Men du må også være klar over, at det er hårdt. Man bliver nød til at nedprioriterer nogle af de andre ting såsom det sociale og evt. fritidsinteresserer. Men når man først er kommet på rette kurs igen, kan man godt opprioriterer dem igen. Bare husk at gymnasitiden kan være gældende for din fremtid.

Endvidere, husk førstehåndsindtrykket betyder en del. Skriv en masse noter til lektionen og brug dem! Ofte spørger læreren om de ting og pointer I fandt ud af i sidste lektion. Ræk derfor hånden op og høst lidt på det. Man behøver hellere ikke række hånden op hele tiden. Sæt et mål for dig selv og sig at du vil række hånden op 2 gange i denne lektion. 

Mest af alt; held og lykke til dig. Jeg formåede at vende mit snit fra 3,2 til 10,3 med hårdt arbejde. Det skal nok gå :)

Mvh. Mai


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. august 2015 af snylt (Slettet)

ej, nu må jeg lige bryde ind... At du har 3,2 i gnms. Er ikke ensbetydende med at du får et dårligt gennemsnit i 2g og 3g.

Du har stadigvæk dine b og A fag som faktisk er mere gældende end c fagene da de vægter hhv. 1,5 og 2.

Jeg har selv et gennemsnit på 5,3.. Giver jeg op? Nej, jeg ved hvilke fag jeg er god til osv. Der er god tid (skal også gå i 2g)

Mit råd: giv IKKE op. Kæmp videre i 2g. Du kan godt.

Hvem siger ikke, at hvis du går om, så vil du få et bedre gennemsnit?

Brugbart svar (0)

Svar #5
02. august 2015 af MaiiDevon

Til svar #4

Nej, men det er vel stadig ærgerligt, hvis man mener, man kan gøre det bedre. Bare fordi man tager 1.g om (som jeg også gjorde), er det ikke ensbetydende med at "man giver op". Istedet vil jeg netop mene, at man tager kampen op. Nu skal man huske på at gymnasietiden kan være afgørende for ens fremtid og man kun kan gennemføre det én gang. Så hvis hun mener, hun kan gøre det bedre, så skal hun da gribe chancen.

Selvom man kan gøre det bedre i 2. og 3, kan man stadigvæk godt have givet disse lærer et forkert og dårligt førstehåndsindtryk i 1.g, som de stadig vil huske på.

Man giver ikke op, når man tager 1.g om. 


Skriv et svar til: Tage 1.g om???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.