Matematik

Valg af gymansium når man skal læse til kirurg

01. juli 2015 af Samsøkartofler (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg vil gerne læse til kirurg og vil høre om der er nogle der har en idé til valg af gymnasium. Og hvilken linjen man skal vælge og hvilke fag (udover matmatik, fysik og kemi), man skal have. Skal man have 2 fremmed sprog?

mvh Marcus


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juli 2015 af Stats

Stx

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
01. juli 2015 af Samsøkartofler (Slettet)

Hej Dennis,

Sikkert mig der har formuleret mig forkert, jeg mente om der var et Stx der var mere egnet end andre?  og ved du om man SKAL have 2 sprog?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juli 2015 af Stats

Du skal have en kandidat i medicin

https://www.ug.dk/flereomraader/inspiration/interviews/kirurg

hvor det så kræver at:

• Dansk A
• Engelsk B
• Matematik A
En af følgende
• Fysik B, kemi B
• Fysik B, bioteknologi A
• Kemi B, Geovidenskab A
• Kemi B, Biologi A, Fysik C

og et karaktergennemsnit på 11,2

http://studier.ku.dk/bachelor/medicin/adgangskrav-og-optagelse/

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. juli 2015 af Stats

dvs. at ud fra de oplysninger, så vil det være dumt af dig at tage et ekstra sprogfag

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juli 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Kan du garantere at du får 12 i det ekstra sprogfag? Kan du garantere at du ikke går ned i karakter i andre fag pga. det ekstra sprogfag?

Kan du ikke svarer ja til begge spørgsmål, så er der sandsynligvis dumt med et ekstra (unødvendigt fag).

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. juli 2015 af soldier123 (Slettet)

Er enig med Lars, det kan være farligt at tage et ekstra fag, hvis man ikke er sikker på om man kan passe det. Har selv haft 5 A-fag og kan ud af erfaring sige at du kommer til at have mange flere afleveringer og længere dage end dine kammerater, plus du skal op i en eksamen mere. Jeg fraråder ikke et ekstra fag, har personligt haft gavn af de bonus-point der kommer med den ekstra indsats, men har til tider godt kunne mærke presset særligt til slut dvs.i 3.g hvor man måtte ofre et par fester og nogle timers nattessøvn til at opretholde karakterene og få snittet til at komme ind på medicin-studiet :)   


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juli 2015 af Stats

#6

Jeg fraråder det, da karaktergennemsnittet skal være 11,2...

Personen skal næsten have 12 for at kunne komme op på denne karakter, og som du selv skriver det, så er der meget arbejde i det... Det ville derfor være tåbeligt.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #8
01. juli 2015 af Samsøkartofler (Slettet)

Hej Lars og Dennis,

Tak for Jeres svar, det var til stor hjælp.

mvh Marcus


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. juli 2015 af MaibritG

Husk også, at universiteterne stille og roligt går fra et primært optag fra kvote 1 til en mere kvote 2-præget optagelse a'la den på SDU. Men det betyder bestemt ikke, at man ikke skal forsøge på, at få et godt gennemsnit. Min pointe er, at der er andre muligheder end et tårnhøjt gennemsnit, men at det ikke nødvendigvis er en lettere/nemmere vej.

Hvilke fag, der kræves for optagelse, er skitseret i #3, så det betyder at du skal vælge en naturvidenskabelig linje på enten STX eller HTX. På STX arbejder man mere alment så du har fag som oldtidskunskab, billedkunst, sprogfag på B-niveau, mens HTX er mere teknisk-minded med fag som teknikfag, teknologi, og kommunikation/IT.

Så du skal også tænke lidt taktisk: Hvilke fagtyper kan du score den højst mulige karakter i, og så vælge linje og gymnasie efter det.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #10
01. juli 2015 af Samsøkartofler (Slettet)

Hej Maibrit,

Tusinde tak for dine råd, det var til stor hjælp.
Mvh Marcus

Skriv et svar til: Valg af gymansium når man skal læse til kirurg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.