Studievejledning

Nægtet oprykning til 3.g

02. juli 2015 af fashdashda (Slettet)

Hej, jeg står i den situation lige nu, at jeg har modtaget et brev om at mit gymnasium påtænker at nægte mig oprykning til 3.g, grundet at mit gennemsnit var under 2, både årskaratkterer og eksamnier. Grundet private årsager derhjeme, så har jeg ikke kunne fokusere og koncentere mig i skolen, hvilket gjorde at jeg faldt bagud i mange fag. Nu er spørgsmålet så, om jeg på nogen som helst måde kan snakke min sag, så rektor og skolen kan give mig en chance for at rykke op til 3.g, selvom jeg ikke bestod kravene i 2.g? Jeg ærger mig virkelig over min indsats i skolen, og jeg kan simpelthen ikke overskue at tage 2.g om, da jeg allerede har spildt et år ved at starte forfra ved at skifte fra et andet gymnasie. Jeg plejer at være en rigtig flittig elev, som lavede afleveringer til tiden, men det sidste halve år i 2.g på mit nye gymnasium, mistede jeg helt fokus og der skete en masse ting i mit liv, som gjorde at jeg ikke kunne magte at lave noget i skolen. Jeg vil virkelig gerne være færdig med gymnasiet, og efter sommerferien vil jeg gøre alt for at få de karakterer jeg ved at jeg godt kan i 3.g, for at bestå studentereksamen og få den hue. Mine forældre har lovet mig en tur til USA efter gymnasiet, og de aner ikke noget om, at jeg har klaret mig så dårligt her det sidste halve år. Hvad skal jeg gøre? Jeg kan ikke skuffe dem nu. 

Jeg skal snakke med rektor i næste uge, og jeg kan slet ikke tænke på at skolen ikke kan tillade mig at fortsætte. Kan jeg på nogen som helst måde snakke mig frem til at jeg kan få særlige vilkår, og love dem at jeg virkelig tager mig sammen, eller er det helt skidt? Jeg er virkelig ked af det der er sket, og hvis mine forældre finder ud af, at jeg ikke har passet min skole, ved jeg ikke hvordan de vil reagere på det. Der står at eleven har pligt til at sende et skriftlig brev, hvor jeg har mulighed for at komme med en udtalelse. Jeg vil skrive om alt det jeg har været igennem og alle mine problemer, og til samtalen håber jeg virkelig på at de vil give mig en chance, til at bevise at jeg godt kan, selvom 2.g har været et helvede. Er der nogle af jer som er blevet nægtet oprykning, men alligevel fik lov til at rykke op? Jeg er virkelig bange lige nu, jeg vil helst gerne fortsætte sidste år, selvom jeg godt ved mine karrakterer ikke har været de bedste, men planen for mig er bare at bestå studentereksamen med et snit over 2, så jeg kan få den skide hue. 

Håber virkelig i kan hjælpe en presset mand.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juli 2015 af Stats

Jeg kan forstå, at du har mange problemer derhjemme, som gør at det har været svært at kunne klare skolen og dermed er dit snit også kommet under 2. Jeg ser også, at dine forældre har store forventninger til dig, hvilket øger presset, for at få gode karaktere, og dermed også gøre dem stolte. Jeg læser også, at du overvejer at tage en snak med din rektor om at lade dig fortsætte op til 3. g.

Jeg vil anbefale dig at overveje om det ikke ville være bedst at tage 2. g om, da det som regel er svært at læse 2 års pensum op på så kort tid. Jeg kan godt følge dig i, at det også må være svært, at skulle fortælle sine forældre, at man bliver nødt til at tage 2. g om, da ens karaktere ligger helt i bund. - Men tror du ikke også, at du selv og dine forældre, ville være mere glade, hvis dine karaktere blev flottere?

Måske skulle du også overveje, hvorfor du vil have den hue? Hvis det blot er pga. af dine forældres forventninger til dig, så glem den. Husk, erhvervsuddannelser er også gode, og man forventer at der vil være efterspørgsel på dem i fremtiden.

En helt tredje ting, det kunne være, at du dropper ud, og måske arbejder et par år. Derefter når du føler dig klar, så kan du prøve igen.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
02. juli 2015 af fashdashda (Slettet)

Nu er jeg 19 og fylder 20 næste år. Jeg har som sagt nævnt, allerede at have brugt 1 år i 1.g igen på min nye skole, så tanken om at skulle gå i 2.g igen, og at jeg er 2-3 år ældre end de fleste i klassen er bare ikke til at overskue. Jeg har virkelig dummet mig, og jeg er virkelig sur og ked af det indeni. Jeg føler mig som en fiasko. Mange af mine venner er allerede blevet student, og hvis jeg går om igen, så ser jeg min nye klassekamerater blive student, mens jeg stadig sidder og knokler med skolen. Jeg tror simpelthen ikke at jeg kunne magte at lave alle de matematik afleveringer, som virkelig tog live af mig i 2.g. Jeg er virkelig opsat på at gøre en bedre indsats i 3.g, fordi jeg ved at de fag jeg har tilbage, er fag jeg godt kan forbedre mig I. Lige nu, der tænker jeg bare på at få det hele overstået. Jeg kan bare ikke se mig selv som 3.g'er til den tid og næsten være så gammel. Det er enten eller. Hvis rektor og skolen ikke lader mig rykke op, så bliver jeg vel nødt til at droppe ud og finde på noget andet.. Jeg kan bare ikke se mig selv i 2.g igen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juli 2015 af Stats

Du kan altid fortælle dem det som du skriver nu.. (Lidt ondskabsfuldt, men, skolen tjener penge pr. elev der kommer ud med hue... Så hvis du dropper ud, så har de en mistet indtægt. Hæhæ)

Men din alder er intet... Hvis det kan trøste dig lidt, så er jeg 23 år og skal op på 3. g efter sommeren..

En konsekvens ved din handling kan være, at når du afslutter gymnasiet, så er der ingen vej tilbage... Som det ser ud i dag, så kan du kun få én gymnasiel udd. Så der er ingen mulighed for at lave det om når du først er færdig.. Hvis du så en dag, finder ud af, at dit snit er for lavt, og du vil opgradere karakterene eller fagets niveau, så er der den mulighed, at du kan tage HF-enkeltfag. - Men så kunne du jo lige så godt, have taget 2. g om.. Det ville være omtrent det samme.

PS. HF-enkeltfag koster penge.. Jeg har også selv gjordt dette, og skulle lange ud med 2.000,-

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juli 2015 af mette48

#0

. Grundet private årsager derhjeme, så har jeg ikke kunne fokusere og koncentere mig i skolen,

 Jeg vil anbefale at du meget snart får snakket med dine forældre om disse problemer, så du ikke skal spekulere på dem længere.

Selv om dine forældre gerne ser du bliver student, vil de sikkert blive lige så glade for at du vælger en anden vej for din uddannelse. Det vil sikkert give dem en glædere søn i hverdagen.

Fortryder du, kan du på et senere tidspunkt læse HF evt. enkeltfag, hvis du får brug for det i din videre uddannelse.

Snak med dine forældre og gør det nu!


Svar #5
02. juli 2015 af fashdashda (Slettet)

Det eneste jeg tænker lige nu, er om de vil lade mig rykke op, hvis jeg kommer med mine begrundelser og forklarer dem hvad det hele har handlet om. Det er bare træls at gå en klasse om igen, og ja jeg kan ikke ændre på mit snit i fremtiden, men det er heller ikke fordi jeg har de helt store drømme om at blive læge eller ingeniør, det er bare studenterhue og minderne jeg vil være en del af, og jeg tænker godt at jeg kan søge ind på uddannelser der kræver at man har bestået bestemt fag eller at man bare har færdiggjort en gymnasial uddanelse. Karakterene for mig er ikke problemet lige nu, jeg vil bare gerne fortsætte i 3.g med min nuværende klasse, og så må jeg bevise skolen og rektor at jeg godt kan tage mig sammen det sidste år, selvom det på papiret ikke ser særligt godt ud, men hvis jeg virkelig knokler hårdt, så kan de tal godt ændre sig, bare ikke de fag jeg har afsluttet. Men nu har jeg et par dage til at tænke over tingene og hvordan jeg skal kunne forklare tingene på en måde så, rektor bliver overbevist om, at jeg godt kan, men ikke har vidst niveauet i 2.g. Men jeg nægter dog at gå 2.g om, og det handler også om, at jeg allerede tog et valg at starte forfra igen, da jeg gik på en anden uddannelse, så nu vil jeg bare gerne være færdig med denne og se tilbage på både gode og dårlige minder. Mennesker laver fejl, og det må jeg erkende og acceptere at mit snit ikke bliver det højeste i klassen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. juli 2015 af Therk

Jeg beklager det uudfyldende og korte svar, men de andre indlæg dækker mine tanker.

Du kan evt. overveje at droppe ud og starte på HF efter sommeren? Gennemsnitsalderen er lidt højere og på mange gymnasier er klasserne vistnok der aldersinddelt. Held og lykke.


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. juli 2015 af OnceUponATime

Jeg går i klasse med en som har lidt af en sygdom der har resulteret i, at han ikke kunne komme i skole så tit.

Han fik lov til at gå videre til 3.g, og endte så med at få dårlige karakterer, og kunne ikke blive student sammen med os. Han må gå 3.g om.

Jeg føler at du står i samme situation.

De andre indlæg dækker helt præcist mine tanker! Det bliver fandens hårdt at læse alt det op, som du mangler! Der er en stor chance for, at du IKKE kommer til at klare 3.g og derfor ikke kan blive student!

Hvad angår din alder, så er du altså ikke så gammel! I 1.g gik jeg i klasse med en fyr som dengang var 19. Her i 2.g har jeg flere i min klasse som er 20 år gamle og vist nok også 21.

Min veninde er lige gået ud af Hf som 22 årig. Det er helt normalt og fint. Du skal ikke tænke på din alder.. Den er ret ubetydelig og jeg tvivler på, at du vil føle dig meget ældre end klassen under dig.

Jeg vil også rådgive dig til at snakke med dine forældre! De bliver mere ked af det på dine vegne end de bliver skuffede! Og de har sikkert nogle kloge visdomsord de kan dele med dig, og rådgive dig! De skal vel vide det før eller senere.. Start med at fortælle dem, at du ikke har klaret dig godt i dine eksamener, og du nu har fået en besked fra din skole om, at du ikke kan få lov til at fortsætte i 3.g. Og du ved ikke om du kan overbevise dem, om det modsatte eller om du kan få lov til at tage 2.g om.

Min erfaring fortæller mig, at du ikke vil få lov til at gå videre til 3.g, men at de måske vil tilbyde dig at gå 2.g om. Nogle gange smider de en ud, og du må finde en anden uddannelsesinstitution. Det skete med flere af mine venner. De tog så en HF og får fremragende karakterer!


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. juli 2015 af maxpower123

Jeg står i den situation lige nu, at jeg simpelthen ikke kan magte at gå i 2.g en gang til, hvis de tilbyder mig at gå om. Jeg føler at jeg er kommet godt ind i den her klasse og jeg er virkelig dårligt socialt, og derfor har jeg svært ved at få nye venner og komme ind i de grupper som er blevet dannet. Og jeg ved med sikkerhed at hvis jeg ikke klare mig det godt socialt og føler mig udenfor, så kommer jeg heller ikke til at overleve 2.g igen. Jeg takkerr for jeres fine svar og tanker. Mit spørgsmål var dog om der overhovedet er en chance for mig at kunne tale mig frem til at blive rykket op, og dermed love rektor at jeg nok skal arbejde hårdt for at forbedre de resterende karakterer. Det bliver vel hårdt som mange siger, men jeg vil lige nu hellere arbejde det sidste år for at færdigøre det. Det er måske lidt risky som i siger, men hvis jeg virkelig tager mig sammen og får lavet mine ting ordentlig, så tror jeg på at kunne forbedre mine karakter en smule så jeg kommer ud med et snit som er passende. Men det hele er op til rektor. Jeg håber bare på et mirakel og de lader mig fortsætte. Jeg tror bare det vil blive det samme om igen hvis jeg starter 2.g om igen. Problemet med mine dårlige karakterer her i 2.g har været ren dovenskab og manglende motivation, det ikke fordi jeg ikke kan.. Jeg fik rigtige fine karakterer i folkeskolen og i starten af gymnasiet, men som sagt så er det kørt mentalt ned for mig i slutningen af 2.g, hvor jeg næsten ikke kunne møde i skolen og læse lektier, og derfor falder man naturligt bagud og får aldrig sagt en pind i skolen. Nu har jeg lovet mig selv at give den en skalle i 3.g, hvis det lykkedes mig at få overtalt rektor. Det bliver et helvede at skulle forklare sin sag.

Brugbart svar (0)

Svar #9
03. juli 2015 af maxpower123

Hov det er mig som skriver, kom til at logge på en anden bruger.

Brugbart svar (0)

Svar #10
03. juli 2015 af OnceUponATime

Der er en chance for at du kan overbevise rektor ja.

Men chancen for at du overlever 3.g uden mentale nedbrud er 0 %. Og jeg undervuderer ikke...

Hvis ikke du kan klare 2.g igen i år, jamen så er gymnasiet måske ikke noget for dig.. honestly..

Men håber det bedste for dig.. Men som sagt... det er ikke "lidt" riscy.. Det er MEGET, MEGET risky...


Svar #11
03. juli 2015 af fashdashda (Slettet)

Altså mit gennemsnit lige nu for alle afsluttende fag ligger under 2. Jeg fik 7 i Musik og 02 i NG og Bio, men dumpede matematik, fysik og tysk. Og mine årskarakterer er heller ikke prængende. Jeg ved ikke hvad der gik galt i hovedet på mig, jeg klarede mig ellers fint i 1.g, og kom videre, men nu hvor jeg tænker over det, ved jeg ikke om det er muligt at ændre så meget på karakterene i de resterende fag i 3.g... Men på en måde så vil jeg stadig så gerne have den hue, og bare jeg hiver de restrende fag op på 4-7 i års karakterer, er det vel muligt. Måske synes i det er spild af tid at bruge 3 år og komme ud med et dårligt gennemsnit, men nu er jeg jo næsten færdig, kan på en måde ikke bare give op nu... 


Brugbart svar (0)

Svar #12
03. juli 2015 af OnceUponATime

Definer dårligt.

02 er vel også et godt snit.. Det kan jo få dig ind på rigtig mange uddannelser..

Jeg synes at det virker usandsynligt, at du kan hive dig selv op i karakter i flere fag.

Der er mange der fandt sig selv i samme situation som dig.. De droppede ud.. INTET galt med det.. Og tog en HF!! Jeg har personligt fortrudt at have taget STX.. Jeg skulle have taget en HF eller en HTX... Ikke at der er noget galt med mit snit, men mere at jeg har måttet kæmpe URIMELIG meget for at få det snit jeg nu har fået..

Min vurdering er, at du ikke kommer til at klare 3.g særlig godt.. Honestly.. Hvis jeg var dig ville jeg tage en HF.. Der er intet galt i det!! Du får også en blå hue!! Og glem de der røde huer.. du tager dem også kun på i to uger, og så gemmes de væk..


Brugbart svar (0)

Svar #13
03. juli 2015 af CC12345

Du skal måske overveje, om det overhovedet er den vej, du vil gå, hvis du får dårlige karakterer og ikke kan overskue at gå 3.g om.... Hvis det var mig, ville jeg droppe ud og tage HF-enkeltfag og så merit for de fag, jeg havde fået gode karakterer i.


Svar #14
05. juli 2015 af fashdashda (Slettet)

Jeg er fast besluttet på at gøre alt for at overtale rektor i næste uge. Mine forældre har allerede sagt at jeg får en rejse efter gymnasiet næste år, og jeg ved at jeg godt kan rykke mig og tage mig sammen til at bestå de resterende fag, jeg har jo et helt år til at forbedre mig. Men problemet er bare om rektor bliver påvirket af hvad jeg har at sige, eller han bare har bestemt ikke at rykke mig op uanset hvad, fordi mit snit er under 2. Jeg tager sgu alle de noter jeg har lavet her de seneste par dage i diverse fag og viser ham at jeg er ved at læse op og jeg har været inde og udregne mig frem til hvis jeg rykker mig i diverse fag og bestå med et snit over 2 osv.. den vil jeg så vise ham så han ser jeg har et mål at gå efter. Jeg vil bare få ovetsået gymnasiet og få den hue, bare bestå med en middelmådig karrakter, og ikke skulle tænke på det mere.. Jeg har aldrig snakket med rektor på min skole før, men jeg håber da han er til at tale med. Fuck mit liv altså, nu troede jeg lige at jeg kunne holde sommerferie uden at skulle tænke på oprykning. Det sgu også for dårligt at jeg ikke blev advaret før med mine karakterer, og så får jeg dette brev i starten af juli, hvor de fleste har haft sommerferie i et stykke tid.

Svar #15
06. juli 2015 af fashdashda (Slettet)

Hej allesammen, jeg har snakket med rektor idag, og fik lov til at fortsætte i 3.g, så nu skal jeg virkelig stramme op næste år, man får kun den ene chance, så må man også gøre det ordenligt. Nu kan jeg endelig gå på sommerferie med god samvittighed. Tak for jeres gode og ærlige svar.

Brugbart svar (0)

Svar #16
06. juli 2015 af CC12345

Rigtig meget held og lykke :)


Brugbart svar (2)

Svar #17
08. juli 2015 af ALMAMERENGUE

Det må vel være en joke. 

Rektoren har tilsyneladende kun øje for penge, for hvordan ellers kan manden få ræsonneret sig frem til at en lalleglad kvaj som dig selv fortjener at komme ind på 3g?

Så er det da klart at universiteterne er befængt med ubegavede andenrangsstuderende, hvis det er så let at opnå en gymnasiel uddannelse. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
08. juli 2015 af maxpower123

Hej ALMAMERENGUE, nu kender du mig ikke personligt og ved ikke hvad jeg har været igennem, så . Jeg talte bare min sag og rektor valgte at give mig en chance fordi han vel tror på det. Fortsat god dag til dig også.

Brugbart svar (2)

Svar #19
08. juli 2015 af ALMAMERENGUE

Jeg ved at du blot vil gennemføre gymnasiet for "studenterhuen og minderne", hvilket jo er ekstremt dumt.

Du ved godt at du spilder samfundets ressurser, ikke? Du skriver at du snart er 20 år. Altså får du sikkert SU. Og for hvad? Hvilken dannelse er det som samfundet investerer i? Hvad vil du betale vores samfund tilbage med? Dit gennemsnit der ligger under dumpegrænsen? Dine minder? Din forbandede hue?

Vi har i Danmark et stort flaskehalsproblem, hvor studerende som dig, som tydeligvis egner sig bedst til en erhvervsuddannelse, istedet får bildt sig selv ind at i skal sidde og læse store bøger sammen med de fagligt stærke. Tag jer dog sammen.

Sikke da et spild af liv. 19 år? Du kunne være ude på arbejdsmarkedet nu, i et erhverv, i praktik eller som elev. Tjene penge. Bidrage til landets økonomi og velfærd. Men nej, du vælger at nasse af på SU-systemet mens du tager 3g hvor du skal læse fag som du ikke aner noget om, hvorefter du har tænkt dig at fucke af til USA. Groteskt.


Brugbart svar (0)

Svar #20
09. juli 2015 af OnceUponATime

#17
Ja rektor tænker på penge! Derfor ville han have smidt eleven ud, hvis han vurderede ham uegnet til at færdiggøre gymnasiet!! Så mon ikke han er egnet! Det får vi vel at se.

Personligt vurderer jeg ikke argumentationen vi har hørt indtil videre som et grundlag for at eleven kan klare 3.g. Men jeg er sgu DYBT uenig med alle dine udsagn!!!
Det er da godt nok ikke pænt sagt!!
Det kan sagtens være han kan klare det! Det kan sagtens være at han bliver til noget stort en dag! Større end dig og mig!
Det er folk som dig der ødelægger andres drømme om fremtiden! Det er folk som DIG der smadrer håb til jorden med sådanne ord!!! Hvem er DU til at vurdere ham uegnet?!! Hvem tror du selv at du er, siden du kan se ned på andres valg i livet?! Han ved nok bedst hvad der er rigtigt at gøre for ham selv!!
Jeg mener heller ikke argumentationen er god nok (ønsket om den røde røde), men det er ikke ensbetydende med at han ikke bliver til noget! Det er ikke ensbetydende med at han ikke får en god uddannelse!!!

Det er folk som DIG der bringer det værste frem i folk!! Jeg håber så sandelig ikke at han tager dine ord til sig!! Der ligger mere i folk, end det du umiddelbart vurderer dig frem til!

Hvad med Einstein? Han var skide dårlig i skolen! Skulle han ikke have gået i skole så?! Se dog hvor meget han opnåede i livet?! Men sådanne nogle som dig kunne have, med de fandens ord, have ødelagt hans fremtid!! Kunne have ødelagt alt det han kom til at yde!!!!!

Og selv hvis denne elev ikke blev til vores generations Einstein så blev han sgu stadig til det han ville!!! Er det noget han skal forbandes for!! Nej, det er noget han skal lovprises for!
Godt gået! Sejt gået!! Siger man. Han kan blive til så MEGET! Så mange uddannelser kræver kun en bestået studentereksamen!

Men din hjerne rækker vel ikke så langt som til at indse det! Eller til at lære af fortiden! Einstein blev sgu til noget! Men det tror du måske ikke selv på?
Lad være med at svare. Din kommentar er overflødig, krænkende og jeg accepterer ikke sådan en tankegang. Ihverfald ikke hvis jeg er vidne til sådan en krænkelse!

#0 personligt ville jeg have droppet ud hvis jeg var dig. Men i sidste ende skal du gøre det du vurderer som det rigtige valg!

Forrige 1 2 3 Næste

Der er 46 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.