Matematik

Areal af en flag om y og x aksen ?

02. juli 2015 af Hmm-Lars (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle,

Jeg har en flange der er 5m i y-retningen og 0,2m i x-retningen, hvad er dens areal i hhv. i y og x-aksen ?

Vil det ikke blot være 5*0,2 i y og 0 i x ?

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juli 2015 af Therk

Dit spørgsmål giver ikke megen mening med de oplysninger du har givet. Medmindre du er i tre dimensioner er der ikke noget "areal i y-aksen (x-aksen)". Arealet af et en-dimensionelt objekt er nul.


Svar #2
02. juli 2015 af Hmm-Lars (Slettet)

Selve flangen har dimensionerne:

- Højde i z-aksen = 5 meter
- Bredde i y-aksen = 4 meter
- Tykkelse i x-aksen= 0,2 meter

Spørgsmålet er så, hvad arealet om de enkelte akser er ?

Håber det blev bedre :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juli 2015 af hesch (Slettet)

Jeg ved ikke, om spørgsmålet er om terminologi. På de videregående niveauer, er der mange nordmænd/svenskere der underviser og siger mange underlige ting.

Jeg havde en nordmand  der talte om "ytprikkede poler", indtil en elev spurgte om hvad en udprikket pol egentlig var for noget. Efter lange forklaringer gik det op for os, at han mente "udprægede poler".

Spørgsmålet er, om "arealet i y-aksen" betyder "arealet set i y-aksens retning", altså projiceret på x-z planen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juli 2015 af Therk

Ja, så giver det lidt mere mening, men en akse er stadig en-dimensionelt og derfor leder du måske efter arealet mellem z- og y-aksen? Eller misforstår jeg dit spørgsmål? I så fald beklager jeg.


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juli 2015 af hesch (Slettet)

#4:  Det var arealet af den/de flader i flangen, der er parallelle med x-z planen, jeg mente der kunne være tale om i #3.


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juli 2015 af Therk

Hov, mit svar i #4 var også til #2. Jeg beklager forvirringen, men er i øvrigt enig med dig!


Svar #7
17. juli 2015 af Hmm-Lars (Slettet)

Det er jeg mente var, er ligesom inertimomentet når den skal bestemmes, men blot kropsrealet.

Se venligst billedet som er vedhæftet. Spørgsmål er så, hvordan kropsrealet findes for et element der ikke er parallell til den givet akse?
Vedhæftet fil:image.jpg

Svar #8
17. juli 2015 af Hmm-Lars (Slettet)

Elementet på skrå?
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #9
17. juli 2015 af hesch (Slettet)

#7:  Du skal, når du laver en tegning af et emne ( fx en mønt ), tegne den set fra siden. Du vipper nu mønten 90º mod venstre, og tegner mønten til venstre for udgangstegningen, fx som "plat". Til højre for udgangstegningen tegner du mønten vippet 90º mod højre, altså som "krone". Det er blot en tegningskonvention man har.

På din tegning i #7 fremgår det ikke om emnet er rundt eller firkantet, hvilket måske ikke er det væsentlige her, men jeg siger blot, at når du laver tegninger af et emne set fra forskellige sider, så tegn det forståeligt.


Svar #10
17. juli 2015 af Hmm-Lars (Slettet)

Der beklager jeg. Elementet er set fra oppe fra. Så det er en længde og tykkelse der bliver vist.

Hvordan kan jeg dele arealet i de respektive akser?
Et hint måske?

Skriv et svar til: Areal af en flag om y og x aksen ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.