Studievejledning

Andre end mig som ikke kunne logge på Optagelse.dk mellem 1-5?

06. juli 2015 af AndreasJense (Slettet)

Jeg har prøvet at komme ind på optagelse.dks side i torsdags hvor jeg blev ved med at få en OPENLOGIN fejlbesked som sendte mig tilbage til forsiden og det samme skete også igår for mig, hvor jeg prøvede fra klokken 8 at komme ind på stedet hvor jeg kunne ansøge videre. Så nu sidder jeg her uden at have søgt en eneste uddannelse.. Andre end mig som har haft dette problem? Og hvad kan man gøre ved det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juli 2015 af PSXL

Prøvede du fra en anden computer også?
Du kan ikke nå at ansøge mere, der er ingen undtagelser. Men du kan vente og se hvilke uddannelser, der kommer ledige pladser på, og så kan du søge dem. Hvilken/hvilke uddannelser ville du gerne ind på?

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juli 2015 af Yofo (Slettet)

En god idé ville nok have været, at du ringede ind til dem da du så, at du ikke kunne logge ind.


Svar #3
06. juli 2015 af AndreasJense (Slettet)

Prøvede forskellige browsere og fik den samme besked på dem alle.

Hvor og hvornår ser jeg de ledige pladser henne?

Jeg vil gerne ind på noget grafisk design som dmjx.dk og ucsyd.dk tilbyder. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. juli 2015 af bayarea (Slettet)

Som #1 skriver, er det for sent at søge nu - deadline var i går kl. 12. Problemet kan fx have været din browser (fx om den var opdateret). I og med du har haft problemet siden i torsdags, ringede du så ind til deres support torsdag/fredag? Det er umiddelbart den eneste løsning, jeg kan se på problemet. Du kan evt. forsøge at ringe til deres support og høre, om det har været et generelt problem - men i og med de ikke har meldt noget ud om systemfejl og ingen andre har nævnt problemet, lyder det til, at det er et individuelt problem, og så får du ikke noget ud af at ringe.

Så desværre er det, som #1 skriver, kun muligt at søge en af de ledige pladser, der bliver offentliggjort den 30/7. Og ellers må du vente til næste år.


Brugbart svar (2)

Svar #5
06. juli 2015 af bayarea (Slettet)

Grafisk Design på DMJX har ansøgningfrist den 15/3. Der er optagelsesprøve til uddannelsen, så der kan man slet ikke søge kvote 1. Du kan læse mere her: http://www.dmjx.dk/uddannelser/grafisk-design

Med hensyn til UCSyd, tænker du så på Grafisk Kommunikation? I så fald er der også optagelsesprøve til denne uddannelse, og det vil sige ansøgningsfristen er 15/3 (https://www.ucsyd.dk/uddannelser/grafisk-kommunikation/optagelse-og-oekonomi/) - igen, uddannelsen kan ikke søges gennem Kvote 1, som var det, der var ansøgningsfrist for i går.

Det lyder desværre til, du er 3½ måned for sent ude i forhold til ansøgningsfristen på de uddannelser, du er interesseret i.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. juli 2015 af bayarea (Slettet)

Hvor og hvornår ser jeg de ledige pladser henne?

Oversigten over studier med ledige plader kan ses fra den 30. juli på dette link: http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/videregaende-uddannelse/sogning-optag-og-vejledning/ledige-pladser

Vær dog opmærksom på ikke bare at søge noget for at starte på et-eller-andet. Så snart du begynder på en videregående uddannelse, er der begrænsning på, hvor meget SU, du kan modtage. Du risikerer derfor at bruge SU-klip på en uddannelse, du dropper ud af, og efterfølgende ikke have nok SU til din drømmeuddannelse. Der er vigtigt at have med i tankerne.


Svar #7
06. juli 2015 af AndreasJense (Slettet)

#5

Grafisk Design på DMJX har ansøgningfrist den 15/3. Der er optagelsesprøve til uddannelsen, så der kan man slet ikke søge kvote 1. Du kan læse mere her: http://www.dmjx.dk/uddannelser/grafisk-design

Med hensyn til UCSyd, tænker du så på Grafisk Kommunikation? I så fald er der også optagelsesprøve til denne uddannelse, og det vil sige ansøgningsfristen er 15/3 (https://www.ucsyd.dk/uddannelser/grafisk-kommunikation/optagelse-og-oekonomi/) - igen, uddannelsen kan ikke søges gennem Kvote 1, som var det, der var ansøgningsfrist for i går.

Det lyder desværre til, du er 3½ måned for sent ude i forhold til ansøgningsfristen på de uddannelser, du er interesseret i.

Tak for svaret! Havde fået afvide at min studievejleder at jeg sagtens kunne søge ind på kvote 1 og hvis det ikke gik så skulle jeg prøve igen i kvote 2, så derfor jeg vel har prøvet.....


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. juli 2015 af bayarea (Slettet)

Tak for svaret! Havde fået afvide at min studievejleder at jeg sagtens kunne søge ind på kvote 1 og hvis det ikke gik så skulle jeg prøve igen i kvote 2, så derfor jeg vel har prøvet.....

Sad I og så på præcis de uddannelser, eller var det mere generelt? For det, du nævner, er det, man generelt set gør - prøver kvote 1, og er ens karaktersnit ikke godt nok, arbejder man hen mod at opnå kvalifikationer, så man kan blive optaget gennem kvote 2.

I netop dette tilfælde, har uddannelsene dog kun optag gennem Kvote 2, fordi der er optagelsesprøver. Med andre ord vil de slet ikke kunne søges i kvote 1. Den eneste gang, de kan søges senere, er hvis der er ledige pladser - og det plejer der desværre ikke at være på de to nævnte uddannelser.


Svar #9
06. juli 2015 af AndreasJense (Slettet)

Hun sagde at hun godt kendte stederne og at jeg bare skulle søge i kvote 1 eller 2, gav heller ikke mening for mig da jeg tjekkede siderne og kiggede på datoer for optagelse 


Brugbart svar (2)

Svar #10
06. juli 2015 af Dulugtergrimt

Jeg er nødt til lige at spørge dig om noget: Mener du det her studiesøgning seriøst?

1) Du finder ud af, hvilke studier du gerne vil ind på, og siger det til din studievejleder. Din studievejleder plaprer løs om noget, du kan ikke få lortet til at give mening, og så lader du den ellers lægge der...?

2) Du sidder i dagene op til, og kan ikke få optagelseshjemmesiden til at fungere. Du bliver ved og ved og ved, men vælger ikke til sidst at kontakte de ansvarlige for optagelsen, for at høre, hvad fanden der foregår. Først nu, hvor det ER for sent, vælger du at spørge, om der er andre, i din situation...?

Det virker ærligt talt ikke skide seriøst. Det er din fremtid.. Du kan så trøste dig med, at når nu der er optagelsessamtaler på de studier du ønsker, så har du tid nu til at udvikle nogle kvaliteter hos dig selv, der øger chancen for optag.


Svar #11
06. juli 2015 af AndreasJense (Slettet)

#10

Jeg er nødt til lige at spørge dig om noget: Mener du det her studiesøgning seriøst?

1) Du finder ud af, hvilke studier du gerne vil ind på, og siger det til din studievejleder. Din studievejleder plaprer løs om noget, du kan ikke få lortet til at give mening, og så lader du den ellers lægge der...?

2) Du sidder i dagene op til, og kan ikke få optagelseshjemmesiden til at fungere. Du bliver ved og ved og ved, men vælger ikke til sidst at kontakte de ansvarlige for optagelsen, for at høre, hvad fanden der foregår. Først nu, hvor det ER for sent, vælger du at spørge, om der er andre, i din situation...?

Det virker ærligt talt ikke skide seriøst. Det er din fremtid.. Du kan så trøste dig med, at når nu der er optagelsessamtaler på de studier du ønsker, så har du tid nu til at udvikle nogle kvaliteter hos dig selv, der øger chancen for optag.

Jeg kan ikke bruge dit pis til noget. Jeg har haft kontakt med Optagelse.dk som sagde at der godt kunne være kø og at man bare skulle prøve igen og at hvis man brugte safari kan der opstå problemer. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. juli 2015 af Yofo (Slettet)

#11 Du har jo ingen steder, udover nu, nævnt, at du rent faktisk tog kontakt med dem, så det er klart at folk vil misforstå dette aspekt af sagen. Udover dette, så håber jeg at du finder ud af det :)


Skriv et svar til: Andre end mig som ikke kunne logge på Optagelse.dk mellem 1-5?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.