Kemi

Oxidationstal

07. juli 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg skal besvare følgende to spørgsmål, men jeg har ingen anelse om, hvad de korrekte svar kan være:

Sammenlign laveste og højeste oxidationstal for svovl med svovls placering i grundstoffernes periodesystem. Hvilken sammenhæng er der mellem svovls placering og disse to oxidationstal?

Hvilket oxidationstal skal man give hydrogen i NaH?

Hvad er forklaringerne?

Mvh. Emil


Svar #1
07. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Når jeg tænker på idéen med, at opsplitte molekyler i ioner, og lade det atom med den største elektronegativitet få alle elektronerne, så vil det vel give mening at tildele Na oxidationstallet -1 og H oxidationstallet +1 ikke?

Hvis jeg tildeler OF2 oxidationstal på tilsvarende måde, så vil oxidationstallene vel blive O+6 og F-10 - er dette rigtigt?


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. juli 2015 af mathon

…så giver det mening at tildele Na oxidationstallet +1 og H oxidationstallet +1.

Hvis jeg tildeler OF2 oxidationstal på tilsvarende måde, så bliver oxidationstallene vel \overset{+2}{O}\overset{-1}{F}_2


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. juli 2015 af mathon

se


Svar #4
07. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Ja, jeg fik regnet samtlige elektroner med, og det var jo kun de elektroner, der indgår i kovalente bindinger. Tak.


Brugbart svar (1)

Svar #5
09. juli 2015 af mathon

Hvilket oxidationstal skal man give hydrogen i NaH?

             
                                             \overset{+1}{Na}\overset{-1}{H}


Skriv et svar til: Oxidationstal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.