Studievejledning

Jurastudiet spørgsmål

16. juli 2015 af Gubbi9 (Slettet)

Hej allesammen, jeg overvejer at studere jura på KU næste år og har i den forbindelse et par spørgsmål.

Jeg færdiggør sommeren 2016 min bachelor i psykologi, men har længe haft mine tanker rettet mod jura og har lige siden jeg begyndte på psykologi været i tvivl om hvad jeg ville vælge. Jeg er med tiden blevet mere og mere i tvivl om psykologi er det rette for mig, samtidig dukker jura op igen og igen.

Hvilken type skal man være for at blive en god jurist eller advokat? Skal man være den super sociale og udadvendte type der nemt falder i snak med andre? Jeg er generelt en meget flittig person og kan lide at arbejde meget, jeg går meget op i hvad jeg laver og har intet problem med at sidde 8-10 timer om dagen og læse, som jeg gør i øjeblikket. Jeg er ambitiøs og dette er også afspejlet i mine karakterer og mine forventninger til mig selv. Men desværre er jeg også til tider genert og nervøs, nok grundet noget præsationsangst, som jeg håber at overvinde med tiden.

Jeg vil næste sommer være 27 år, er dette en potentiel hindring når jeg engang er færdig? Dermed vil jeg være uddannet jurist som 32 årig, såfremt jeg gennemfører på normeret tid.

Alle input og råd er velkomne!


Svar #1
19. juli 2015 af Gubbi9 (Slettet)

ingen der har noget at sige?????


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juli 2015 af Moderatoren

Din alder burde ikke betyde noget.

Det er kvalifikationerne der betyder noget.


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. juli 2015 af Roman Garcia

Du kan selvfølgelig vælge en række områder, hvor det ikke kræver, at du er speciel social og udadvendt. I advokatverdnen er det ofte en god idé at man ikke er for genert, idet man har en del møder og man kan også have en del retssager, hvilket jo kræver, at man kan stå og snakke for andre mennesker. Der er dog også en række job for jurister, hvor man ofte sidder og nørder, uden at man nødvendigvis skal have den store kontakt med personer, som man ikke arbejder sammen med.

Jeg har heller aldrig været speciel social, men har dog tillært mig nogle kompetencer i forhold til at tale foran andre og afholde møder. Du kan eksempelvis forsøge at få job som studenterunderviser. Herved træner man evnen til at stå foran andre og tale, og det er en meget relevant kompetence i forhold til at møde i retten. Derudover får man stoffet ind på ryggraden.

Jurastudiet passer også rigtig fint til, at man kan sidde på sin flade og læse en del, så i forhold til den del, så passer din beskrivelse af dig selv jo ganske fint. Du skal dog vide, at der også er en del gruppearbejde på studiet. På nogle uddannelsessteder er det mere end andre. Det er mest fremherskende på KU, hvor gruppearbejde i høj grad er en integreret del af undervisnigen.

I forhold til din alder, så betyder det ikke det store. Hvis du gennemfører på normeret tid og eksempelvis vil være advokat efterfølgende, kan du være advokat når du er 35. Det er jo fint.


Skriv et svar til: Jurastudiet spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.