Debat

Komme igennem gymnasiet?

16. juli 2015 af JulieW99

Halløj!

Efter sommerferien starter jeg i 1.g på et gymnasie, og jeg glæder mig sindssygt. Dog har jeg nogle få tanker der nager mig helt ekstremt, eller faktisk kun én.

Kan jeg komme igennem gymnasiet, når jeg er sprunget 8. klasse over? Ved jeg så nok, til at kunne følge med? Bliver jeg for ung?

Det fylder rigtigt meget u mit hoved pt., og derfor vil jeg gerne høre hvad I mener, og om I eventuelt har nogle gode råd til mig. Jeg er 99'er, så aldersmæssigt passer jeg fint, da jeg kom et år senere i skole. Dog er jeg fra november af, så jeg hører formentligt til den yngste del af klassen.

Jeg er generelt en fagligt stærk og pligtopfyldende person, men jeg ved ikke om det er nok, til trods for at jeg er gået ud af 9. klasse med udelukkende 10 og 12, pånær et enkelt 4 tal både i årskarakter og til afgangsprøven, samt to 7 taller hvert sted.

Så spørgsmålet er, er gymnasiet for ambitiøst for mig, selvom jeg ikke kan se mig selv andre steder?

På forhånd tak, og hold venligst en sober tone. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juli 2015 af K92H (Slettet)

Hvis du selv mener, at du ikke kan se dig selv andre steder end på gymnasiet, så ser jeg ingen grund til bekymring. Du skriver jo selv, at du er stærk fagligt og efter min mening, er gymnasie ikke det sværeste i verden, så du burde kunne klare det.

I 1.g starter du desuden ud med et grundforløb, hvor alle har de samme fag på samme niveau. De fleste er jo netop gået ud af 9. klasse, når de starter i 1.g, så alle er på nogenlunde samme niveau fagligt. 

Jeg tror heller ikke, det er noget problem, at du er en af de yngste i klassen. Vi havde en 94'er i vores klasse, og hun klarede sig fint igennem (hun var også kommet et år for tidligt i skole) til trods for, at mange af os var 1-2 år ældre. 

Gymnasietiden er en fed tid, så nyd den!


Svar #2
16. juli 2015 af JulieW99

Mange tak! Det var en god og opmundtrende besked. Måske er det mest bare min dårlige selvtillid der nager mig, og som ikke rigtigt vil give slip. Jeg tvivler enormt meget på mig selv, og det giver altså tit bagslag.

Tror også jeg kommer til at nyde tiden, jeg skal det mest fantastiske sted hen. Det er det første sted jeg har følt mig rigtigt hjemme, og som om jeg virkelig hørte til.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Slap du bare helt af og nyd resten af din sommerferie. Du har absolut intet at frygte. Jeg gik ud af folkeskolen med et gennemsnit på sølle 4,1, da skolen ikke sagde mig noget som helst dengang, og jeg gik (næsten ligesom dig) kun i skole i 8. klasse i ca. 3 uger pga. personlige problemer, og i 9. klasse havde jeg også usandsynligt meget fravær. I dag har jeg et gennemsnit uden bonus på 10,93 (jeg går på HTX), og jeg regner da stærkt med at forbedre dette, da jeg kun har overstået 1.g. Hvis din interesse for fagene er tilstrækkelig og din ihærdighed ditto, så kommer du nemt igennem gymnasiet. Du har tilmed fået gode karakterer i folkeskolen, hvilket indikerer, at du nok skal klare dig godt i gymnasiet. En markant del af det, som du vil lære i 1.g, er blot repetition af, hvad du har lært i folkeskolen.


Svar #4
16. juli 2015 af JulieW99

#3

Thumbs up for det snit! Jeg synes, at det er rigtigt flot klaret af dig.

Mit problem i det store og hele, er nok min manglende selvtillid og evne til at tro på, at jeg faktisk godt kan. Jeg har enormt meget tendens til at sidde og pakke mig væk i timerne, og så siger fag der ikke er matematik, kemi eller biologi mig absolut ingenting.

Men jeg siger mange tak for de pæne ord, så mon ikke jeg så småt begynder at tro på, at jeg faktisk godt kan det her. For at være ærlig, er mit valg af gymnasie foretaget en smule i panik, fordi jeg ikke vidste hvad jeg ellers skulle, og det var der jeg følte mig tilpas.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juli 2015 af emil4889 (Slettet)

Hej JulieWm.

På baggrund af din beskrivelse og skriftlige færdigheder ser jeg ingen grund til bekymring! ;) 

Da jeg startede, havde jeg samme bekymringer om det faglige niveau, men erfarede hurtigt, at det ikke nødvendigvis er dine færdigheder og viden fra folkeskolen, men derimod dit engagement i gymnasiet, der afgør, hvorvidt du kan følge med eller ej! :) 


Svar #6
16. juli 2015 af JulieW99

#5

Tjoooh, mit engagement er ikke altid det vilde, men jeg præsterer alligevel at holde mig kørende, og med fine karakterer. Men guderne må vide, hvor mange timer jeg dog ikke har siddet og sovet i, fordi jeg er så svær at fange.

Jeg håber dog at det hjælper lidt på det at få noget, forhåbentlig, faglig udfordring. Ellers ender jeg netop med at sidde og sove. Til trods for det, så ender jeg nok med at følge med halvt alligevel, for jeg tvivler på, at jeg kan tillade mig selv at sidde og sove på samme måde.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

At vælge et gymnasium, hvor du føler dig godt tilpas, er absolut et klogt træk. Jeg ser mange, som egentlig har gode faglige evner, men som, af en eller anden årsag, er ekstremt ængstelige ved at deltage mundtligt i timerne, og dette er synd, da deres mundtlige karakterer er elendige. Heldigvis kan du arbejde med din dårlige selvtillid, og når du er god faglig, så vinder du hurtigt dine medelevers respekt, så vær ikke bange for at række hånden op i timerne. At fag, der ikke er matematik, kemi eller biologi, ikke siger dig noget som helst, er meget naturligt. Jeg er aldrig stødt på nogen mennesker, som er begejstrede for alle fag, de har i skolen. Der er en del fag, som jeg helst så, ikke var på mit skema, men jeg har besluttet mig for at prøve at få det bedste ud af det, og det tror jeg i virkeligheden er det klogeste, ellers bliver det hurtigt surt. Jeg valgte selv HTX, da jeg interesserer mig (meget) for naturvidenskab, men nu er det gået op for mig, at naturvidenskabelige fag kun fylder ca. 40% af uddannelsen, hvilket kan være meget demotiverende, men jeg ser det som en udfordring. Mit råd til dig er derfor; tag de fag, du ikke gider, som en udfordring. Det kan jo også være, at du vil få nye faglige interesser, hvem ved. Selvfølgelig vil du klare dig. Held og lykke med det.


Svar #8
16. juli 2015 af JulieW99

Mange, mange tak! Jeg tror også jeg tager det meste som en udfordring, og specielt at jeg er halvvejs skræmt til døde over at sige noget i sproglige fag. Valgte klogeligt tysk fra, da det altid har kørt mig psykisk ned.. STX virkede for mig som et bedre valg end HTX(jeg er enormt naturvidenskabelig, ingen tvivl der), fordi det var bredere, og jeg så slap for kommunikation. Så mon ikke jeg alligevel er kommet det rigtige sted hen.

Jeg glæder mig da til et par fag der ikke er naturvidenskabelige, men jeg brænder ikke ligefrem for dem. Måske, at jeg kommer til det.

Held og lykke til dig også, med næste år på HTX'en.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Komme igennem gymnasiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.